A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Csak egyszerűen!

5+1 ok, amiért érdemes háztartási naplót vezetni

2014. szeptember 15. - Hujber Tünde

Akkor most jöjjön a második rész. Az első rész kommentjei elgondolkodtatóak voltak, főleg az, ami feltette a kérdést, hogy miért hülyepicsák írnak cikkeket? :)

No de félre a tréfával: eleinte egyedül Töki bácsi vágta, hogy miről is szólt a cikk igazából, de később szerencsére mások is csatlakoztak hozzá. Igen, arról szólt, hogy vezess háztartási naplót, mert érdemes. Most már látom, hogy konkrétabban kellett volna fogalmaznom, így hát ebben a részben arról lesz szó, miért is érdemes háztartási naplót vezetni, aztán majd az is sorra kerül, hogy milyen módjai vannak ennek.

#1. Szerintem izgalmas. És mindenki másnak is az, aki szeret statisztikákat böngészni. Izgalmas még azért is, mert ha már jó ideje (úgy 10-20 éve) vezeted, akkor nem csak azt láthatod, hogy hogyan mozogtak az árak (természetesen csakis felfelé), hanem azt is, hogy egy más életszakaszodban mit tartottál fontosnak, mit nem; vitás esetben (pl. nem tudtok megegyezni, hogy mikor vettétek a tévét) segít dönteni, és bizony én azért is szeretek réges-régi háztartási naplókat nézegetni, mert kordokumentumok is egyben. Lehet, hogy 100 év múlva történészek és szociológusok fognak öldöklő harcot vívni a naplódért, és talán még múzeumban is kiállítják! :) Ha pedig ez a réges-régi napló nem idegeneké, hanem egy rég meghalt családtagé, nagyié vagy dédié, akkor sokat mesél az ő (és egyben a család) életéről is. Talán még többet is, mint az ünnepnapokon és a nyaralásokon készült fényképek. Tehát családi ereklye is lehet.

#2. Mert szükséges. Tisztában lenni a dolgaiddal soha nem felesleges. Meglepő módon pénzüggyel foglalkozóknál is tetten érhető az a jelenség, hogy a cégük pénzügyei tökéletes rendben vannak tartva, odafigyelnek minden fillérre, de a saját kiadásaikról fogalmuk sincs. Pedig nekik aztán tudniuk kellene, hogy ez miért fontos! Mindig tudnod kell, éppen hogyan állsz, mennyi a tartalékod, honnan lehet elvonni, átcsoportosítani. A leanben azt mondjuk, hogy amit nem tudunk mérni, azt nem is tudjuk fejleszteni. A pénzügyeid mérése egyértelműen a naplódon keresztül történik.

#3. Mert trendi. Na jó, ez még csak vágyálom. De az úgy megy, hogy minél többen csinálnak valamit, annál többen akarják őket utánozni. Úgyhogy: naplóírásra fel! És ugye tudod, hogy mindig sokkal menőbb követettnek lenni, mint követőnek? :)

#4. Mert nem fárasztó, és van rá idő. A kommentekből, amit az előző részre kaptam, és az ismerőseim, családtagjaim körében végzett "felmérésből" is úgy látom, hogy a háztartási napló írását valami borzasztóan komplikált, nehéz, idegőrlő és időrabló tevékenységnek látjátok. Pedig nem az. A titok abban rejlik, hogy rendszeres időközönként kell csinálni, nem szabad megvárni, amíg egy havi blokk mennyiség összegyűlik, mert úgy akár 30 perc is elmehet vele. Igen: 1 havi mennyiség kb. 30 perc alatt vihető fel mondjuk excelbe. Képzeld el, hogy ezt kis adagokban végzed, például hetente. Máris 7,5 percnél járunk alkalmanként. Tényleg nincs még ennyi időd sem a pénzügyeidre? És ha mondjuk kihagynád egy-két macskás videó megnézését...? A hosszú blokkon látható rövidítések kibogozásának ellenszere (amit Lechi panaszolt) az, hogy tudjuk, hogy mit vásároltunk, esetleg eleve bevásárlólistával menjünk a boltba. Nehéz elképzelnem, hogy azért nem emlékszel rá, hogy kenyeret, tejet és vajat vettél, mert a termék márkanevét nem tudod kihámozni a blokkon lévő rövidítésből. Ha végképp nem tudod, mire költöttél el 599 forintot, akkor egészen biztos lehetsz benne, hogy az felesleges kiadás volt.

#5. Mert segíti megélnem a személyes szabadságom. A legesleggyakoribb panasz viszont az, hogy ha naplót vezetnék, akkor nem érezném szabadnak magam. Valahogy úgy élik ezt meg az emberek, hogy a munkahelyen is szabályok vannak, főnökök dirigálnak, akiknek engedelmeskedni kell, az utakon is szabályok vannak (például ott van az a hülye KRESZ), nyilvános helyeken is viselkedni kell, hát nehogy már otthon is gúzsba legyek kötve. Ez az "otthoni gúzsbakötés" pedig nem csak azt jelenti, hogy leszórom a ruhám oda, ahova éppen jól esik, aztán majd valaki feltakarítja utánam, hanem azt is, hogy az én pénzem az én váram, nehogy már egy vacak napló /vagy egy blogger :)/ mondja meg, hogy mire költhetek és mire nem! Végre egyszer szabad lehetek: a boltban, a pénztárnál! Ezzel a gondolkodással egyébként semmi baj addig, amíg telik rá. Nekem éppen az adja meg a szabadságérzetet, hogy tisztában vagyok a pénzügyeimmel: tudom, mire és mennyit költhetek. Tudom, hogy ha baj lesz, akkor hová fogok nyúlni. Nekem az ad szabadságot, hogy nem hónapról hónapra élek, görcsölve a számlák felett. Igaz, nem járok autóval és lapostévém sincs. Sőt, semmilyen tévém sincs, de minek is, ha itt az internet? :)

#+1. Mert van honnan lefaragni. Mindig van. Amíg nem egy szál ágyékkötőben jársz, és nem barlangban laksz, addig mindig van mit lefaragni. Ez persze nem azt jelenti, hogy a cél az ágyékkötő és a barlang.

És bónuszként legyen még egy ok.

#+2. Mert felhasználhatod a gyerekeid pénzügyi nevelése során. Annyiszor hallom azt, amikor a szülők azt magyarázzák, hogy ők csak a család miatt dolgoznak annyit, hogy a családnak teljen erre is és arra is. Majd a boltban azt látom, ahogy a gyerek üvölt valamiért, és a szülő visszaüvölt, hogy "nem érted meg, hogy nincs rá pénzem?". Figyelitek a ragozást? PénzEM. Nem azt mondja, hogy nincs rá a családnak pénze, hanem neki, a szülőnek nincs rá pénze. Sokat elárul ez a pénzhez való viszonyról. Hiába mondjuk azt mások előtt, hogy mi csak a családért... ha közben úgy gondoljuk, hogy az "én pénzemhez" senkinek semmi köze, se a házastársnak, se a gyereknek. Nincs pénzEM, és kész.De hogyan lesz ebből oktatás?

Az én véleményem az - amit majd kommentben megcáfoltok - hogy a gyerekek pénzügyi oktatását legkésőbb 10-12 éves korban el kell kezdeni. Akkor már elég jól tudnak számolni, a számítógépet pedig talán nálunk is jobban tudják kezelni. Egyszóval: bízzuk rá a háztartási napló vezetését, legalábbis azt a részt, amikor a blokkokat kell berögzíteni. Köthetünk egyezséget is: vagy blokkot rögzít vagy mosogat. De valamelyiket meg kell csinálnia. :) Ha pedig berögzíti, rögtön látja, mire is megy el a család pénze. Nem apué, nem anyué: a családé. Kicsit nagyobb gyerek már következtetéseket is le tud vonni belőle: jut-e vajon neki bringára ilyen fűtésszámla mellett? Miért veszünk annyi ételt olyan sok pénzért, ha a felét kidobjuk? Hát nem lenne jobb a sok felesleges kaja helyett egy bringát venni? Arra is meg lehet kérni a gyereket, hogy havonta egyszer tartson "prezentációt" a család kiadásairól. Nem kell powerpoint varázslatot kérni, elég, ha a család körbeüli a számítógépet, és a gyerek előadja az észrevételeit. Ez jó alkalom arra is, hogy megbeszéljétek, ki mit szeretne vásárolni, jut-e rá, hol lehet lefaragni, hogy jusson apunak pecabotra, a gyereknek biciklire, anyunak új ruhára. És nem mellesleg, a gyerek előadói készsége is fejlődik. Talán kevesebb hiszti, sértődés is lesz így, ha a gyerek az általa vezetett naplón keresztül érti meg a pénz értékét. Még nagyobb gyereket (középiskolást) már a befektetnivaló pénzösszegek kezelésébe, az ezzel kapcsolatos ötletelésbe is be lehet így vonni.

Nem kell úgy tenni, még a gyerek előtt se, mintha mi lennénk Bill Gates, és mindent megengedhetnénk magunknak. Nem szabad a pénzügyeket titokként kezelni a gyerek előtt, vagy főleg úgy tekinteni, hogy a gyereknek ahhoz semmi köze. Van neki, mert ő is családtag. A gyereknek is jó, ha megérti, hogy nincs csettintésre új iPhone, vagy ha akar egyet, akkor be kell szállnia abba, amit úgy hívunk: a munka világa.

Tudsz még okot arra, hogy miért jó háztartási naplót vezetni?

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr736667557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joska61 2014.09.16. 09:12:52

Én már az "érdemes" résznél elakadtam. Szerintem nekem nem érdemes. Igaz, egyedül élek, tudom mikor mire költök.

diszkriminans (törölt) 2014.09.16. 09:31:51

Szerintem meg a háztartási napló vezetése pont hogy azoknak szükséges, akik nélküle képtelenek az anyagi lehetőségeiket figyelembe véve költözni, ezért hónapról-hónapra élnek, és ezen csak ilyen szigorú módszerrel tudnak uralkodni. Aki pénzügyileg tudatos, annak nem csak nem szükséges, de idegesítő is.

Gergely_it · http://gergo.me 2014.09.16. 11:23:26

Akkor most érdemes vagy nem? Ha meg valaki ugyanazon indokokat hozza fel (megfelelő előjel-cserével) ellene is, meg mellette is, akkor valószínűleg ugyanazt gondolja a témáról, mint az emberek 99%-a, vagyis hogy "ki a sz@rt érdekel". De akkor meg minek írni róla? :)

Gergő - gergo.me

Szelid sunmalac 2014.09.16. 11:25:39

13 eve vezetem. Minden kiadas, minden bankszamla kivonat, minden fizetes, koltes benne van. Barmikor szukseg van barmilyen adatra, egy perc alatt meg tudom valaszolni. Mondjuk hitelatvaltasnal kifejezetten jol jon, de siman tudok barmit elore tervezni, napra vagy akar evekre pontosan.

vezér01 2014.09.16. 13:01:49

Háztartási napló a boldog békeidőkből : Gyufa 50 fillér Petrezselyem zöldje 20 fillér Egyéb kiadás
4500 forint.

Borzee 2014.09.16. 15:33:55

Örülök, hogy rátaláltam a blogodra, jópár angol nyelvű blogot olvasok az egyszerűbb élet témában, de magyar nyelvűt még nem találtam eddig:)
A háztartási naplónak én is többször nekifutottam, csak valahol mindig abbamaradt. Pedig jó visszatartó erő tud lenni, ha visszanézem, mire is költöttem feleslegesen. Tudatosságra tanít.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.09.16. 16:03:14

@Borzee: Pontosan. Az egyszerűbb élet tulajdonképpen nem más, mint tudatosabb élet.

Üdvözöllek az olvasók között! Tulajdonképpen azért kezdtem a blogot, mert én sem találtam magyar nyelvűt... :)

Lechi 2014.09.19. 12:26:47

Azért van az a blokk, főleg havi nagybevásárláskor, aminek feldolgozása után gondolatban komoly jutalomra vár az ember. Jellemzően bőven 100+ tételes. Ennyi mindent nem lehet fejben tartani.
Mondjuk a lényeg tényleg az időzítésen van, ne hagyjuk felgyűlni a blokkokat.
Viszont ha ennyi lelkes bevásárlólista-vezető emberke van és tényleg trendi lesz a dolog, komolyan elkezd foglalkoztani a gondolat, hogy szabadalmaztatok egy intelligens pénztárgépet. Ami már nem is blokkot ad...

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.09.20. 18:36:24

@Lechi: hanem? rögtön beírja az exceledbe, vagy áttolja egy okostelefon app-ba? :)

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.09.21. 21:56:13

@Lechi: Nem vagyok benne biztos, hogy örülnél neki, ha a CBA/Auchan/Tesco/satöbbi bolt az appon keresztül látná az ÖSSZES TÖBBI költésed, plusz a fizetésed és a megtakarításod is. :) Mert a háztartási naplónak van egy olyan része is, amikor a kiadásaimat összegzem, ÉS összevetem őket a bevételeimmel és a megtakarításaimmal.

Én inkább rászánok 10 percet az életemből, hogy csak én lássam ezeket az adatokat.

Lechi 2014.09.22. 06:44:28

@HTünde: Nem láthatja, hiszen csak küld adatokat, bár rosszhiszemű app író megoldhatja a vissza irányt is.

SchLady 2014.12.15. 10:12:07

Én sose voltam követelőző gyerek, valahogy jól megoldotta ezt anyukám anno. :) Abban az időszakban, amikor zsebpénzt kaptam néha, sokszor nem költöttem el, de sose volt semmilyen "álmom", amit meg akartam venni belőle. Sűrűn előfordult, hogy a zsebpénzem visszavándorolt anyuhoz, mert már nem volt otthon pénz. Ő nagy szerényen elkérte, én meg szívesen visszaadtam. Úgy 12-13 éves lehettem, amikor egyszer elmentem apukámmal boltba és a postára. Két kártyáról vettünk le pénzt, majdnem mindet róluk, 100.000 forint volt a két fizetés. Elmentünk a postára, és bevásároltunk, és akkor ért az első személyesen tapasztalt megdöbbenés, hogy néhány ezer forint híján elment az egész, pedig sosem vettünk semmilyen luxuscikket, és a fogyasztásaink sem verték az egeket. Sosem mondtam nekik, de onnantól becsülöm meg a pénzt, illetve nem is magát a pénzt, hanem az értékét, ami egyébként is egyre csökken.
Nagyjából azt akartam ezzel bemutatni, hogy így is lehet hatni egy jobb nevelésben részesült gyerekre, aki meg tudja látni, hogy tényleg olyan a helyzet, amiben nem célszerű nyavalygással és követelőzéssel fájdítani a szülő szívét vagy idegesíteni a napi problémái mellett...

Egyébként nekem is tetszik a blog, találtam benne érdekes és hasznos gondolatokat. :)

gnominews.blog.hu/

Katalin1974 2015.06.29. 10:29:32

"#5. Mert segíti megélnem a személyes szabadságom."

Számomra ez a legfontosabb!!!!
süti beállítások módosítása