A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Csak egyszerűen!

5+1 ok, amiért nem érdemes háztartási naplót vezetni

2014. szeptember 03. - Hujber Tünde

Mi az a háztartási napló egyáltalán? Régen ez egy valódi könyv vagy inkább füzet volt, amibe a gondos háziasszony fillérre pontosan feljegyezte a kiadásait, bevételeit, majd minden hónap végén egyenleget vont, és megállapította, hogy hol költött túl sokat, jutott-e mindenre. Még régebben ebbe a könyvbe vezették a mosónő számára mosásra átadott ruhákat tételesen, darabszámra. Ugyanide felírtak recepteket, a heti menüsort, háztartási praktikákat, ki milyen gyógyszert szed a családban, nagyobb költségvetéseket készítettek elő a segítségével (pl. felújítás, nyaralás), leltárt vezetettek benne a család értékeiről, az éléskamra tartalmáról, stb. Egyszóval valódi naplója volt a háztartásnak.

A formátuma, mint írtam, inkább füzet volt, ki-ki vérmérséklete szerint választott vékony vagy vastagabb naplót, a kockás értelemszerűen praktikusabb volt, mint a vonalas vagy a sima, de léteztek nyomdailag előregyártott háztartási naplók is, amiket adott évre szólóan meg lehetett vásárolni, mint ahogy manapság az asztali naptárakat vesszük. (Néhány régi háztartási naplót hébe-korba be lehet szerezni antikváriumokban. Ezekből láthatsz néhányat a Pinterest oldalamon.)

Ma már, persze csak az, aki vezeti, minimum excel-táblát használ erre a célra, de a mosólisták, menüsorok, praktikák, leltárok kikoptak, maradt a pőre bevétel-kiadás összegzés. Ha nem excelben, akkor valamilyen online vagy letöltős progi, okostelefon-app segítségével lehet ezt vezetni. De érdemes-e egyáltalán?

Most 5+1 indok következik, hogy miért nem érdemes háztartási naplót vezetni.

#1. Mert unalmas. Nincs is annál izgalmasabb, mint minden hónap 1-jén azzal a kérdéssel ébredni, hogy vajon a következő hónap elején is ebben a lakásban ébredünk-e, vagy addigra már elárverezték a fejünk fölül?

#2. Mert felesleges. Attól nem lesz több pénzünk, ha felírjuk, mennyit költöttünk cigire, csokira, csipszre, italra, szerencsejátékra, ruhára, táskára, lapostévére, benzinre, és arra a kajára, aminek a 30%-át épp most vittük le a kukába, mert lejárt, megromlott, harmadnapra meguntuk.

#3. Mert nem trendi. Látott már valaha valaki celebet háztartási naplót írni? Vagy politikust? Pedig az lenne az igazi valóságsó.

#4. Mert fárasztó és nincs rá időm. Ma vettem csipszet és kólát az esti sorozathoz, egy cuki plüsskutyát mert olyan ééédi volt, és félretetettem egy trendi szandált és táskát a plázában fizetésig. (Addig legalább van időm kitalálni, hova teszem őket, mert a szekrényben már nincs hely.) El is fáradtam, meg rohannom is kellett haza, mert kezdődik a kedvenc sorozatom, aztán meg megyünk bulizni a csajszikkal. Ha pedig sikerül bepasizni és családot alapítani, akkor a gyerkőcök miatt nem lesz rá idő.

#5. Mert gátolja a személyes szabadságom. Rajtam ugyan nem fog uralkodni a pénz!

#+1. Mert már úgysem tudok mit lefaragni.

Én tulajdonképpen borzasztóan örülök annak, hogy a lakosság felének már nincs mit lefaragnia a kiadásaiból. Ez valahol azt is jelenti, hogy a lakosság fele otthagyta a fogyasztói társadalmat, hátat fordított neki, és már csak a legszükségesebb dolgokra költ, eddig gyűjtögetett tárgyai számát jelentősen redukálta, nagyobb lakását kisebbre cserélte, autóját eladta, és boldogan konstatálja, hogy nem csak önkéntesen egyszerűbb lett, de az ökológiai lábnyoma is kisebb lett.

Persze tudom, a fenti bekezdés merő irónia, talán bánt is sokatokat. A lakosság fele nem azért hiszi azt, hogy már nincs honnan lefaragnia, mert tudatosan egyszerűbben él, hanem mert az árak olyan magasak, hogy nem engedheti meg magának azt, hogy többet költsön. Ez viszont nem azt jelenti, hogy nincs mit lefaragni!

Biztosra veszem, hogy szinte bármely családnál található olyan kiadás, amit vagy teljesen el lehet hagyni, vagy csökkenteni lehet. A nagy klasszikusok adottak: cigaretta, édesség, nassolnivaló, autófenntartás feleslegesen, sokadik táska, mesefigurás használati tárgyak, telefoncsere félévente, stb. Többet is tudnék írni, akár konkrét család esetében is, ha ismerném a költésük szerkezetét és az életstílusukat. De mivel háztartási naplót nem vezetünk a fenti 5+1 okból, ezért erre most mégsem tudok mit írni. :)

Te milyen okból nem vezetsz háztartási naplót?

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr696281699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandigyerek 2014.09.04. 07:11:02

én ugyan sosem vezettem ilyesmit ,de:
-Nyilván nem lesz több a pénzed a naplóvezetéstől, hülyegyerek, de átlátható lesz a költségeid összetétele, tudsz szörnyűlködni, meg tudod ellenőrizni, hogy tudsz-e önmegtartóztatni csoki, cigi, stb.-téren. Ha a kajád 30%-átkidobod, kívánom, hogy árverezzék el a tetőt a fejed fölül. :P
-Nem trendi, mert a celebek nem csinálják??? Akkor vasaltasd ki a zacskódat, vagy valamidet...
-Fárasztó... az előbb leírtak után nem is csodálkozom...
-a paripa faszát nem, csak nem lesz dokumentálva.
:P

Akos146 2014.09.04. 07:28:21

miért hülyepicsák írnak cikkeket?

tjunior 2014.09.04. 07:32:47

Értem az íróniát, és személyes tapasztalatból cáfolnám, azt hogy nem lehet vele spórolni. Amikor a saját lábamra álltam, folyt ki a kezem közül a pénz. Aztán elkezdtem összeírni mi hova megy, és rájöttem mennyi baromságra költök rengeteg pénzt. Ha szembesül az összeg nagyságával az ember, változtat., már ha van egy kis esze. Rengeteg mobilalkalmazás van rá kitalálva, magyarul is.

John Medjai 2014.09.04. 08:00:29

hú de szar cikk, nagyon értelmes 5+1 érv...

Lechi 2014.09.04. 08:00:29

Egy kétgyerekes családnál nem igazán megoldható a dolog, vagy csak extra nagy munkával. Volt idő, hogy csináltam, és a legjobban a nagybevásárlásokkor kapott méteres blokk rövidített megnevezésekkel nehezített átböngészését utáltam, pedig csak néhány kategóriám volt: háztartás&kaja, ajándék, ruha, beszerzés, nass. Na erre varrjon valaki alkalmazást...

A havi kiadások pontos kiszámolását meg nehezíti, ha egyszerre rögtön több havi adagot veszünk akció miatt, vagy csak mert abban az (esetleg távoli) üzletben csak néhány dolgot vásárolok, de akkor hosszú időre.

Ha mindkét fél nagyon (!) tudatos vásárló, és tényleg csak a legszükségesebb dolgokat veszi meg, akkor rögtön rövidebb a lista... Meg persze mindenről marad blokk vagy gyorsan felírja, mit vett. Ez viszon elég ritka eset.

LallR 2014.09.04. 08:06:57

fölösleges vezetni, mert amikor már leveszem a polcról a terméket már tudatosul bennem, h fölösleges..tehát érdemesebb lenne egy fölös kiadásos naplót vezetni és a hó végén levonni a minuszos áhitelünkből, h ennyit törleszthettünk vna

Töki bácsi 2014.09.04. 08:35:55

Egy kis magyarázat: A cikk tanulsága, hogy vezessünk háztartási naplót. Csak az utolsó két bekezdést illik komolyan venni, a többit áthatja a maró irónia.

KKZZ 2014.09.04. 08:43:10

Mióta önálló keresettel rendelkezem - sőt igazából már előtte is, mivel a szülinapra egyéb alkalomból kapott pénzeket írtam - vezetek valamiféle nyilvántartást a bevételekről és kiadásokról. Ez kezdetben egy egyszerű kockás füzet volt, aztán átalakult excel táblává. Nem bonyolítom túl a dolgot, de a rezsi (lakás, autó, közlekedés, stb.), kaja, és az ezekbe nem tartozó egyéb költségeinket külön vezetem. Persze nem fillére és a legapróbb tételekre lebontva, de hellyel-közzel pontosan írom.
Nagyon jól látható belőle, hogy mire mennyi megy el, és miből lehet(ne) lefaragni, ha éppen úgy adódna, hogy meg kell szorítani a nadrágszíjat (de szerencsére nem kell ). Viszont az is szépen látszik belőle, mennyit tud félretenni a család és egy nagyobb beruházásra, nyaralásra meg van-e a fedezet. Mint mindent, ezt is ésszel kell csinálni, nem szabad a rabjává válni, és akkor nagyon hasznos tud lenni.

Ismerve a magyar háztartások pénzügyi kultúráját, nagyon sokaknak hasznára válna szembesülni hó végén, mennyi minden felesleges dologra csorog ki a pénz a kezük közül. Személyes ismeretségi körömből is tudnék élő példát hozni, hogyan úszott el a szülőktől örökölt lakás a pia (nem kocsma, csak otthoni felhasználásra sör, tömény), a cigi és az erőn felül - hiúságból - tartott életszínvonal miatt. Most két gyerekkel albérletbe kellett menniük, pedig másképp is lehetett volna...

Aki másképp gondolja, szíve joga, de a gyakorlat azt mutatja, hogy hasznos dolog.

Irbisz 2014.09.04. 08:58:54

@KKZZ: ha valaki akkora barom mint akit írtál, az a naplóval együtt is erre a sorsra jutott volna.
aki meg használja az eszét, nem szórja a pénzt bevételein (lehetőségein) felül, az napló nélkül sem jár így.
egyébként bőven elegendő hó végén a bankszámlakivonatokat átnézni, az is elég azonosítani azt, van-e és ha igen, kb. mekkora pazarlás.
erre havi 5-10 percet rászánok én is, ennyit azért megér, --> bár nálunk pl. szintén a megromlott kaja kidobása a legnagyobb pazarlás, és pont ezt sem a háztartási napló, sem a bankszámlakivonat nem jelzi ...

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.09.04. 08:59:03

@Töki bácsi: Te voltál az egyetlen, akinek átjött a cikk mondanivalója.

tjunior 2014.09.04. 09:24:10

@Irbisz: tételezzük fel, veszel minden nap munkába menet 200 forintért egy csokit vagy bármi olyat amire igazából semmi szükséged, meg mondjuk minden nap hazafelé is veszel 200 forintért valami vackot, nem sok ugye? Felírod? Levezeted a bankszámla kivonatodból? Pazarlásnak minősül nálad? Semmiség ugye, pedig évente 250 munkanappal számolva kidobtál az ablakon minden évben 100 rugót...

Nazareus 2014.09.04. 09:24:37

10 éve vezetek bevétel-kiadás naplót számitógépen. Nagyon hasznos, tudom hol lehet spórolni, mindig tudom mennyi pénzünk van (melyik bankszámlán mennyi), anélkül, hogy be kellene lépegetnem internetbankokba, stb. Látom, hogy _ténylegesen_ mennyi az infláció (mennyi ment el pl. gázra 5 éve és tavaly lényeges életmódváltoztatás nélkül), stb.

KKZZ 2014.09.04. 10:08:13

@Irbisz:
Bankszámlakivonatot már évekkel ezelőtt letiltattam, miattam ne vágjanak ki egyetlen fát sem feleslegesen. Így azt átnézegetni be kellene lépnem a netbankba, az meg macerás a sok kód meg biztonsági SMS miatt, éppen elég néha-néha egyedi utaláskor. Ezen felül csak meghatározott és visszamenőleg korlátozott időintervallumot tudsz átnézni.

Az én táblázatomból sok évre visszamenőleg meg tudok nézni adatokat. Meg tudom mutatni a pénzügyileg (még) oktalan kamasz kölkeimnek, hogy hogyan alakulnak a bevételeink/költségeink és miért nem szabad a kapott/keresett pénznek azonnal a seggére verni.
Azt is látom belőle, hogy valóban mennyi volt a rezsi most és akár 10 évvel ezelőtt is, és csak nevetnék (ha nem lenne elszomorító) azokon, akik a rezsicsökkentés nevű maszlagot beszopják.

Mint mondtam, mindenkinek szíve joga ilyet vezetni, de a hasznossága számomra megkérdőjelezhetetlen.

Irbisz 2014.09.04. 10:37:06

@tjunior: ez felesleges kiadás, és igen, ha lenne ilyen, akkor az én módszeremmel nem is derülne ki. viszont mivel nem ilyenek vagyunk, ezért nincs is szükségünk erre.
akinek "kifolyik" a keze közül a pénz, annak igen, magyarán egyénfüggő, ez kinek hasznos eszköz.
egyébként pedig engem nem érdekel a háztartási költségstruktúrnánk ilyen részletességgel, mert semmilyen gyakorlati haszna nincs, adatok és tények öncélú elemzése, statisztikai kimutatásokkal és idősorokkal számomra nem értékadó tevékenység :)
viszont ha valaki (nagyjából) tudatos vásárló, annak igazából nincs ilyenre szüksége.
ui. netbanki kivonatra gondoltam, és mivel havi kivonatot kapok, azt gyűjtöm, nincs vele olyan macera mint írtál.

Irbisz 2014.09.04. 10:46:44

@KKZZ:
Mint előbb írtam, havi kivonatot mélben kapok, 1 fát sem kell érte kivágni, és megvan minden kivonat jópár évre visszamenőleg (ha érdekel valami, nem macera megnézni)

A táblázatok vezetése nem nagy ügy, értem is mire jó (mivel elég sokat foglalkoztam egy időben statisztikával), de nem vagyok/vagyunk tőle előrébb, ha forintszinten ismerünk minden kiadást pl. 6 évre visszamenőleg. röviden tömören, a ráfordított idő számomra nem éri meg.
a ygerekekekt meg megfelelően kell nevelni, ahogy nézem egyiknek sincs ilyenre szüksége, értik miért nem kell mindent egyből elkölteni - a kicsi pedig remélhetőleg ugyanúgy megérti, mint a nagyok (azt meg csak emllékesen jegyzem meg, ha a nevelés és példamutatás nem elég, akkor úgysem győzöl meg egy kamaszt számokkal ...).
bár én is ismerek olyan embereket, akiknek elmondhatatlanul hasznos lenne ilyen napló - de nincsenek illúzióim, akikre ráférne, azok aztán úgysem fogják használni.

Shoyu 2014.09.04. 11:02:33

Egyre többször futok bele a neten ilyen posztokba, na nem a háztartási naplóra gondolok, hanem arra a stílusra, amikor nem tudom, hogy ez irónia, vagy mégis mi? Miért született meg ez a poszt? Mi az értelme? Én nem vezetek háztartási naplót, de kicsit sem zavar ha más ezt teszi. Én attól még ugyanúgy meg fogom venni a reggelimet, ha a városban vagyok épp és megéhezek, hiába írtam fel előző hónapban, hogy hűha az bizony ezer forint és mennyivel jobb lett volna szendvicset csomagolni, nem hiszek az ilyen jellegű spórolásban. De a kérdésem továbbra is ez: a posztíró megszállott háztartási napló fanatikus, a poszt pedig tömény irónia, vagy valóban azt javasolja, hogy ne vezessünk háztartási naplót?

Shoyu 2014.09.04. 11:05:55

Megtaláltam a választ HTünde, tehát irónia. Nem sikerült jól, nem tudtad kifejezni azt, amit szerettél volna, ezt a kommentekből is láthatod, vagy be kell iratkozni valamilyen posztíró tanfolyamra, vagy olvasni novellákat, vagy nem tudom, de valamit tényleg tenni kellene. A neten miért mindig már egy gimis színvonalon is cikinek mondható írásokat olvasunk?

Irbisz 2014.09.04. 11:35:47

ezer bocs, de szerintem nem a posztírónak kell "posztíró tanfpolyamra" beiratkozni, hanem azoknak kellene szövegértelmezésire, akiknek nem ment át hogy ez irónia. főleg azért mert konkrétan le is írta:
"Persze tudom, a fenti bekezdés merő irónia, talán bánt is sokatokat.", és utána is kiderül hogy mi az álláspontja - amit én ugyan nem fogadok el, de az biztos hogy sokaknak jó lenne ilyen könyvelés :)

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.09.04. 11:36:03

@Shoyu: Milyen jellegű spórolásban hiszel? Komolyan érdekel.

Irbisz 2014.09.04. 11:45:59

@Shoyu:
"Én attól még ugyanúgy meg fogom venni a reggelimet, ha a városban vagyok épp és megéhezek, hiába írtam fel előző hónapban, hogy hűha az bizony ezer forint és mennyivel jobb lett volna szendvicset csomagolni, nem hiszek az ilyen jellegű spórolásban. "
1. Ez addig nem zavar, amíg van elég zsetonod. Utána minősített pazarlás otthoni 150 HUF helyett szendvicsbáras 650 HUF-at enni.
Számomra így is, noha nincsenek filléres gondjaim :)
2. Mi az hogy nem hiszel az ilyen jellegű spórolásban?!? Bakker, ez nem hit, hanem számok, és így kvázi tények kérdése.
Itt a melóhelyen tudok inni ingyen kávét, van egész jó és gyenge közepes is. Az épület földszintjén egy híres (és drága) márka kávézójában egy jó pohár tejeskávé 800 Ft. Jobb mint az itteni jó kávé, de számomra nem többel mint ~ 10 % (azaz alig). ha valaki a fentiről oda leszokik a puccos helyre csak heti 3 alkalommal, havi 10 e Ft.
Ugyanígy, ha te otthon szendvicset reggeliznél, nem készen vettet, havi 15-20 e Ft-ot spórolsz. innentől fogva nem értem azt, hogy nem hiszel az ilyen jellegű spórolásban :)

Shoyu 2014.09.04. 11:55:38

Kevesebbet költesz, nem veszel meg minden baromságot, feleslegessé vált cuccokat eladod a neten. Konkrétabb saját tippek:
-áram: mindent kikapcsolok, ha nem használom, tehát vettem nagyobb elosztókat és az összes számítógéphez, tv-hez tartozó elektromos vezeték azon megy, egyben ki tudom kapcsolni, a bojlert naponta 4 órát használom, megfelelő hőfokon 2 főre elegendő melegvizet biztosít,
-Víz: minden csapon spórolós szűrő, kézmosó csapon: manuális szenzor (nagyon jó, csak ajánlani tudom) takarékos zuhanyfej.
-Fűtés: az drága beruházás, én amikor éppen megtehettem lecseréltem az összes ablakot (nem jött be annyira spórolás szempontjából, mint vártam).
-Minden hónap elején nagybevásárlást csinálok, amit neten rendelek meg, ezzel benzinköltséget, időt spórolok (kiszállítás díja pillanatnyilag 300 Ft), továbbá nem veszek meg minden hülyeséget a hipermarketben, mivel oda se megyek, ezen felül egész hónapban csak zöldséget szoktam venni, ami nem nagy tétel.
-Igyekszünk itthon főzni (mellesleg elektromos tűzhellyel az sem olcsó mulatság).
-Rendszeresen figyelem az akciókat, kuponok, stb., ruhát pl. csak így veszek, vagy ha nagy leárazás van.
-Továbbá van egy megtakarítási számlánk és minden fölös pénzt igyekszünk oda benyomni, mert ha az ember szeme előtt (vagy a bankszámláján van), akkor hajlamos elkölteni azonnal.
Most hirtelen ezek jutottak eszembe, semmi gond nincs azzal, ha valaki háztartási naplót vezet, én ha néha fel is írtam egy-két dolgot, nem láttam sok értelmét. Igen, lehet rajta látni, hogy vettél tegnap egy péksütit, egy üditőt és egy kávét az automatából, de ha még ezen a kb. 500 Ft-os tételen is csak bosszankodni fogsz, annak nem sok értelme van, ráadásul én utálom az otthoni szendvicset, mert punnyadt lesz 2 órán belül, ezért ezen nem vagyok hajlandó spórolni, viszont soha nem ülök be ebédelni, mondjuk egy jobb étterem menüjére, mert ezt egyrészt nem engedhetem meg magamnak, másrészt tényleg felesleges pénzkidobásnak érezném.

Shoyu 2014.09.04. 12:01:18

@Irbisz: Remélem neked is válaszoltam az előző irományommal :) Magában a folyamatos írogatásban (háztartási napló) nem hiszek, azt hittem ez egyértelmű volt, bocs ha mégsem :) Inkább a tettekkel lehet spórolni, nem a felesleges (és sok időt rabló) írogatással. Természetesen a rezsi költségeket mi (a férjem írja) is írjuk excel táblázatban, plusz a nagybevásárlást, mást nem. Egyébként én soha nem veszek 650-ért szendvicset, vagy 800-ért kávét, ilyen igényem nincs is. Az itteni pékségben 300 a szendvics, de még ahelyett is inkább a 150 ft-os péksütit veszem, mert azt jobban szeretem.

O86 2014.09.04. 12:21:49

Én vezetek háztartási naplót, én hasznát veszem.

Irbisz 2014.09.04. 12:48:45

@Shoyu: ezek szerint nektek sem kell tételes napló, és igyekeztek megfogni a kiadásokat, mert eleve tudatosan vásáoltok.
de még így látatlanban is látok havi igen komoly megtakarítási potenciált, ami egymaga többet hozna mint a áram és vízspórolás :)
és ez nem más mint a mosás: amikor mi a hagyományos mosópor+öblítő módszerről áttértünk (bizonyos szövetekhez, ruhákhoz azért kell modern mosópor) a sokkal környezetbarátabb szóda, mosódió, ecet és franc se tudja milyen szerekre, az a mosással kapcsolatos költséget kb. 50%-al csökkentette (pontosabban nem tudom, mert nincs tételes napló :)), ami tekintve h. 2 gyerek is van, nem kis tétel éves szinten.
apróbetűs megjegyzés, én ugyan nem vettem észre (nem is érdekel), de párom szerint a tisztítás minősége (fakulás, anyagkárosodás) is jobb.

apropó, minek írjátok a rezsiköltségeket? helyesebben szólva, hire használjátok fel az adatait? mit mutat pl. az ablakcsere megtérülési idejére?

Irbisz 2014.09.04. 12:52:41

@Shoyu: még egy észrevétel:
"-Továbbá van egy megtakarítási számlánk és minden fölös pénzt igyekszünk oda benyomni, mert ha az ember szeme előtt (vagy a bankszámláján van), akkor hajlamos elkölteni azonnal."
ez teljesen egyénfüggő, minket nem ösztönöz több vásárlásra ha sok a pénz a számlán, inkább csak azért kötjük le (tesszük valamilyen megtakarítási formába át), mert úgy nem kamatozik semmit.

Shoyu 2014.09.04. 13:07:53

A mosással az a helyzet, hogy én amúgy is szeretem a bio dolgokat, így a mosást is igyekeztem természetes módon megoldani, de nem vált be a mosódió se egyben, se őrölve, ahogyan az ecet sem, ezért úgy gondoltam, hogy akkor ez innentől kezdve nálunk nem lesz bio, én a tesco 3 literes folyékony mosószerét használom, kb. két hónapig kitart, 540 Ft-ba kerül, szerintem ennél olcsóbban ezt nem lehet kihozni, öblítőt néha veszek, néha nem, igazából nem sokat számít, hogy használok-e, nem lesz sokkal puhább a ruha, az illata pedig még a drágább, márkásabb öblítőknek is hamar elszáll.
A rezsit leginkább azért írjuk, mert én kp-ben fizetem a csekkeket és jó tudni, hogy mekkora az összeg, mennyi pénzt vigyek magammal, illetve ha van valami kiugróan magas tétel, az így jobban látszik.
Az ablakcsere érthetetlen módon nem csökkentette a fűtési költségeket és mivel az ablakcsere közel másfélmilliós összeg volt (családi ház) ez nekem is nagy csalódás, egyébként nehéz nyomon követni, mert az ablakcserével egyidőben át is építettük a házat és 2 új radiátor is kellett, valószínűleg ezek miatt maradt ugyanannyi a fűtés költsége.

Irbisz 2014.09.04. 15:04:54

@Shoyu: érdekes, mi nem elsősorban a költség, hanem a környezetvédelem miatt használunk biomosát, az csak járulékos hatás hogy jelentősen olcsóbb, és a minősége is jobb (mint írtam, nem mindenre helyetesíti a mosóport 100%-ban).
ablakcserére már mástól is halottam hogy nem járt a fűtésköltség csökkenésével (nekem spec. igen, de pontosan nem tudom mennyit hozott, mert jobb hatásfokú fűtőtesteket is vettünk, így a hatást meg szétválasztani nem egyszerű, és nem is érdekel), innen nézve szebb ablakért 1,5 millió Ft jókora veszteség:(
ami tekintve hogy eleve költségtudatosan éltek, soha nem (sokára) hozható be valami új megtakarítási lehetőséggel - ami érdekes, ez a nagy pénz, és ennek elkerülésében a napló semmit sem segített.
itt jön egy másik elv, ez is megérne egy posztot, alaposan tervezzük meg a jelentősebb kiadásainkat, ne feltételezzünk, ne szóbeszédre és az eladásban érdekelt felek ígéretére alapozzunk.
felhasználási célhoz vásároljunk, járjuk körül a piacot, és legyenek szem előtt mindig anyagi lehetőségeink (ne a szomszéd irigységének felkeltése legyen a cél).

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.09.04. 15:09:48

@Irbisz: Természetesen arról is lesz poszt, de mindent nem lehet 1 posztba belesűríteni. :)

Irbisz 2014.09.04. 16:17:04

@HTünde: akkor majd feltétlenül elolvasom, betettem a kedvencek közé a blogot :)

tényleg, te milyen konkrét, kézzelfogható megtakarítása jöttél rá a háztartási napló segítségével? én spec. anélkül is tudom hogy ha rászorulunk, milyen kiadást kell és lehet elhagyni, de ez addig se veszteség v. pazarlás, hanem "csak" olyan kiadások, amelyek nekünk a hobbikhoz, szórakozáshoz, a megfelelő életminőséghez mostani jövedelem mellett "kellenek", mert nem azért dolgozunk hogy 15 fokos lakásban gyertya mellett rágjuk a párizsis vizeszsemlét

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2014.09.04. 19:43:46

A kommentek jól illusztrálják, hogy bizony az értő olvasással gondjaink vannak Magyarországon.
Illetve figyelmeztetés azoknak, akik bármilyen területen kommunikálnak, hogy nem lehet elég egyszerűnek lenni ahhoz, hogy mindenki értse.

ye.smile.love 2014.09.06. 18:36:25

Bírom az ilyen "de "sz@r cikk" kommenteket, azért látszik, ki érti meg néhány cikk lényegét!:D Tényleg hasznos ilyen naplót vezetni, én minden hónapban elteszem a blokkokat, írkálok, számolok, megnézem, hol tudok jobban odafigyelni arra, hogy mire költöm a pénzemet.:-) Nekem bejön.:)
Amúgy hangosan felnevettem, vicces írás lett!:)
Aki meg csak panaszkodik, hogy sok a kiadása, de nem képes arra, hogy megpróbáljon háztartási naplót vezetni, ne csodálkozzon, hogy túlköltekezik.:-)

csepke 2014.09.06. 19:18:33

Én írok, bár nem tudtam hogy így hívják. És marha részleteset,(pl. húsféle, zöldség...stb) mindenféle kimutatásokat is csinálok belőle;). Sőt a mennyiségeket is vezetem. Látszik az évek között hogy hogy alakul a fogyasztásunk. Többek között azt is ki lehet belőle olvasni hogy a rezsink amennyivel csökkent a kajára annyival többet költünk, pedig nem eszünk többet. Hihi a KSH megirigyelné a nyilvántatásomat. De viccen kívül azt gondolom, hogy nem kell feltétlenül ilyet vezetni, a félanalfabétáktól ilyet elvárni. Elég lenne, ha a nagybevsárlást az ember nem hónap elején csinálná hanem hónap végén, amikor már látja a következő fizetését. Ehhez egyszer kell átállni, és ki lehetne küszöbölni azt, hogy tele pénztárcával hónap elején nagyvonalúan összevásárol minden szart a polgár, aztán a hónap második felétől meg rágja a küszöböt. Míg ha hónap elején filléreskedik, és -ha marad- hónap végén önjutalmazna, akkor már nagy baj nem lehet.

Naki vagyok kerdojel 2014.09.16. 10:09:46

Az ablakcsere meglehet, azért nem hozta meg a kívánt hatást, mert nem az ablak volt a legrosszabb állapotban energetikai szempontból. A legtöbbet és legolcsóbban a födém szigetelésével lehet elérni (magyarul a padlást felülről szigetelni), aztán a falak külső szigetelésével (ez szokott együtt járni az ablakok cseréjével, mert utólag már sok kárt okozna az új szigetelésben).
Amúgy a napló vezetése nagyon hasznos tud lenni még annak is, akinek nincsenek napi gondjai. Lehet, hogy pár kiadást visszafogna és más, számára fontosabb dolgokra költené.
Akinek meg napi gondjai vannak, annak különösen ajánlott egy ilyen vezetése. Én minden kiadást kategóriákba sorolok (ahol pl. a kajához két kategóriám volt, egyik volt a szükséges, a másik a luxus, pl. a reggel fornetti...), így utólag tisztán látszik, hogy mire mennyi ment el, havi trendek is látszanak.
Emellett javaslom mindenkinek, hogy minimum havonta egyszer írja fel a villany-, víz- és gázóra állását is. Ebből negyszerűen kiderül, hogy egyes években hogyan alakul a fogyasztás. Járulékos haszna, hogy egyértelműen kiderül benne, hogy a gáz esetében mekkora faszság a rezsicsöki: forintra ugyanannyit fizetek, mint a 20%-os csökkentés előtt: több gáz fogy, és nem azért, mert 22 helyett 25 fok van télen a lakásban, hanem mert ugyanahhoz a hőmennyiséghez több gáz kell (ld. még a fűtőérték fogalmát, amelyet maga a gázszolgáltató "ellenőriz", érted. Nem véletlen, hogy a gázszolgáltatók nem panaszkodnak a rezsicsöki miatt, míg az áramszolgáltatóknak ez már fájdalmasabb, mert a termék minőségét nem tudják csökkenteni (max. felülmérő órákkal, de azt nehezebb kivitelezni).
Uff.

diszkriminans (törölt) 2014.09.16. 16:25:43

@Irbisz:
Én például egy harmadik okból kötöm le (persze a kamatok miatt is, de azok most nem magasak), az pedig a biztonság. Ugyanis a lekötött vagy megtakarítási számlára vezetett pénzt csak úgy nem lehet mondjuk bankkártyás csalással lenyúlni.

diszkriminans (törölt) 2014.09.16. 16:31:31

@csepke:
Normális esetben rohadtul nincsen jelentősége, hogy a nagybevásárlást mikor csinálod, mert nem hónapról-hónapra élsz. Amíg valaki túl hülye ahhoz, hogy kikerüljön a hónapról-hónapra élésből (és ez kurvára nem a fizetés mértékétől függ), addig amit írsz, az csak tüneti kezelés lenne. Ahogy a napló is.

Katalin1974 2015.06.29. 10:31:22

Nagyon jót vigyorogtam a cikken és a kommenteken is, köszi mindekinek! :)))
süti beállítások módosítása