A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Csak egyszerűen!

Gondolkodj, és szabad leszel!

2015. február 24. - Hujber Tünde

Annyit olvashatunk arról, hogy így meg úgy csorbítják a szabadságjogainkat. Most például a Tudatos Vásárlók Egyesületének honlapján olvastam cikket erről.

Arról volt benne szó, hogy egy csomó adatot kezelnek rólunk, és ez aggodalomra ad okot szabadságjogilag. Mert a cikk szerint az, hogy rólam valahol feljegyzik, hogy hány naponta veszek Persil mosóport, az már korlátozza az én szabadságomat. Hogy miben, az nem derül ki a cikkből. Talán nem vehetek többet Arielt? 

Jó, persze értem, visszaélnek vele, meg zaklatnak. Sőt, egyre inkább abba az irányba megyünk, hogy minél többet és minél személyre szabottabban zaklathassanak, például célzott Persil-reklámokkal. Én igazából ezt nem értem. Mert ha én állandó és rendszeres Persil-vásárló vagyok, akkor ugyan mi szükség van rá, hogy Persilt reklámozzanak nekem? Hiszen úgyis azt veszem meg. 

Persze tudom, az is lehet, hogy az adataimból jól kiolvassák, hogy Persil-hívő vagyok, és majd az arielesek hirdetik nekem a vackukat. Mert nekem, aki rendszeresen Persilt veszek, az Ariel bizony csak egy vacak. :)

Esetleg arra apellálnak, hogy az embereknek mindegy, hogy Ariel vagy Persil, csak jó olcsó legyen? De akkor meg minek a személyre szabott zaklatás? Tolják mindenki arcába az éppen olcsóbbat, és kész.

De elég is ennyi a vicces (ál)naivitásból. Igazából engem nem az zavar ebben az egész történetben, amit megpróbálnak nekem elmagyarázni, hogy tudniillik a Persil-fogyasztási szokásaim felírogatása engem korlátoz a szabadságomban, és ettől nekem félnem kell, mert ez nem érdekel, ettől én nem érzem korlátozva magam semmiben.

Az zavar, hogy itt van ez a rengeteg adat, és arra rátelepülő cég, ami iszonyatos mértékű szellemi munkát, időt és energiát beletol abba, hogy feldolgozza ezeket az adatokat, bevetnek minden tudományt a statisztikától a jövőkutatásig, szuperprogramokat írnak: kép- meg arcfelismerő algoritmusokat. És mindezt miért? Hogy jobb marketingstratégiákat alkothassanak és minél több vackot rásózhassanak az emberekre, azokra, akik ha harmadannyit vásárolnának mindenből, az is sok lenne.

Ennyi a cél?

Komolyan?

Hogyan tudunk hatékonyabban minél többet eladni bármiből bárkinek?

Az Emberiség kezében ott van egy eddig soha nem birtokolt eszköz és lehetőség a világ jobbá, boldogabbá tételére: adatokat gyűjthetnek minden emberről, gyakorlatilag bármilyet. És az Emberiség ezt arra használja, hogy megalkosson ... egy hatékonyabb marketingstratégiát?

Állítólag Horatius mondta: vajúdnak a hegyek: nevetséges kisegér születik /Parturiunt montes, nascetur ridiculus mus/

A hegyek megérdemlik, amit szültek, nem sajnálom őket. Ha ez minden, amit az adatainkkal kezdeni akarnak és tudnak, akkor nincs mitől félnünk, hiszen van egy rémesen egyszerű ellenszerünk, amit semmilyen arc- és képfelismerő szoftver nem tud kicselezni: gondolkodjunk, mielőtt bármit is megveszünk.

(Ez a cikkem a másik blogomon is olvasható.)

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr647204435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Irbisz 2015.03.02. 12:52:24

"Az Emberiség kezében ott van egy eddig soha nem birtokolt eszköz és lehetőség a világ jobbá, boldogabbá tételére: adatokat gyűjthetnek minden emberről, gyakorlatilag bármilyet. És az Emberiség ezt arra használja, hogy megalkosson ... egy hatékonyabb marketingstratégiát?"

Az Emberiség nagybetűs használata ebben a szituációban nem a legmegfelelőbb (hiszen a hozzáférés az elérhető adatokhoz több szempontból korlátozott), és a felhasználásnak is ez csak egy aspektusa, bár az nem kétséges, hogy ez a legközismertebb.
A hatékonyabb (vagy erre csak esélyt kínáló) marketingstratégia meg (elég) sok pénzt jelent, így érthető hogy megjelent az ilyen irányú igény rá, még akkor is, ha esetleg ez tényleg csak a hegyek vajúdásából született egeret is jelenti (amiben egyébként nem vagyok biztos) :)
A gondolkodás, vagy ha már a cikk apropóját úgyis a Tudatos Vásárlók Egyesületének aggódása adta, a tudatosság úgy is a segítségünkre lehet, mind megannyi egyéb szituációban is :)

A konkrét mosóporeladási ügytől eltekintve, és azt nem minősítve, kissé nehezen tudom elképzelni, kinek vagy sokkal inkább miféle szervezetnek kellene az Emberiség érdekében ezt az eszközt/lehetőséget felhasználni, és akkor a célokról és a hogyanokról nem is beszéltünk.
Egy adott termék v. szolgáltatás eladhatóbbá tétele a neten gyűjtött (célzott) adatok, vásárlói szokások segítségével, megfogható, elérhető, reális cél, míg a net bármilyen mennyiségű és minőségű adathalmazából a Világbéke vagy bármi egyébb általános világjobbító törekvés, amire céloztál, elég nehezen lebontható és definiálható ...

Lechi 2015.03.15. 08:09:12

Én viszonylag sok információt keresek neten, és igenis látom a meg nem nevezett cég rólam gyűjtött adatainak hatását. Ez részben pozitív:
- programozással kapcsolatos kérdésekre adott első találatok mindig a leggyakrabban látogatott 2-3 oldalról jönnek, amit nem bánok, mert ott 95%-ban kapok választ
- filmcíme, telefon specifikációk esetében is mindig elsők között van a kedvenc oldalam találata
És igen, éppen a vásárlás kérdéskörben kicsit negatív, mert olyankor nem feltétlenül csak a már ismert oldalakat szeretném látni, de legfeljebb többet kell görgetnem.

Elvileg tényleg megvan a lehetőség, hogy szokásaimat elemezve adott esetben fel sem kínál (vagy csak a 20. lapon) olyan lehetőségeket, amelyekkel én vagy mások vagy a bolygó jobban járna.

De... Éppen a meg nem nevezett cég azért hozzá is tesz a világhoz. Maradjunk csak egy példánál az (okos)telefonoknál, azért nem mindegy, hogy az eredetileg csak egy B-vel kezdődő amerikai, egy finn (viszonylag drága) és az almás (baromi drága) cég termékei voltak... amíg meg nem érkezett a kis robotos oprendszer, amit lehet szidni vagy szeretni, de ami ingyenességével és agilis fejlődésével a 10 évvel ezelőtti kedvenc finn telefonmárka megfizethető árszinvonalán elhozta mindenkinek a mobil internetet. Igen, megfizethető, nem kell bedőlni a csúcskészülékek reklámjainak... és persze lehet vitatkozni, mire jó vagy nem a mobil net, de legalább annyi haszna is van, mint kára. Csak értelmesen kell használni...

És sajnos ilyen "forradalmi" dolgokhoz sok pénz kell... Személyes kedvencem a legnépszerűbb linux disztribúcióm okostelefonos oprendszere - lenne, ha lenne pénzük rendesen kifejleszteni és elterjeszteni... de nincs... mert ők nem marketingben utaznak.

Szóval adatgyűjtésről, azt hiszem, a mérleg egyelőre kiegyensúlyozott, adunk és kapunk is. A kevesebbet gondolkodó többség meg amúgy is önként mindent közöl magáról, ld. FB.
süti beállítások módosítása