A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Csak egyszerűen!

Online ökológiai lábnyom számlálók

2014. június 27. - Hujber Tünde

Kerestem néhány magyar online ökológiai lábnyom számlálót (ÖLSZ), ami a család egy főre jutó ökológiai lábnyomát számolja ki.

 1. Kothalo.hu

Eszerint az ÖLSZ szerint az én ökológiai lábnyomom 3,1ha/fő, ami kevesebb, mint a magyar átlag, ami 3,7ha/fő. Összehasonlításképpen az amerikaiak lábnyoma 9ha/fő, míg az indiaiaké 0,7ha/fő. A világátlag 2,2ha/fő.

A linken szereplő kérdéssor nem tökéletes, például az első kérdésnél (Mekkora az Ön háztartásában az egy főre jutó lakóterület?) csak 10-el osztható válaszok vannak, pl. 20m2, 30m2. Így akinek például 70m2-es lakása van, és ketten lakják, annak el kell gondolkodnia azon, hogy felfele vagy lefele csaljon.

2. Követ Egyesület

Ez egy interaktív kérdéssor, addig nem tudsz továbbhaladni, amíg nem választasz egy lehetőséget. Sajnos, én a második kérdésnél elakadtam, mivel a "Mivel fűtöd a házad/lakásod?" kérdésnél nincs olyan választási lehetőség, hogy távhő. Innentől kezdve az én tesztem csalás, mert a földgázt jelöltem be, hogy tovább tudjak lépni. A következő elakadási pont a "Milyen saját járművet használtok?" kérdés volt, mert nincs olyan válasz, hogy "semmilyet". Bejelöltem a kisautót. Harmadik elakadás: "Hetente hányszor használsz tömegközlekedést autó helyett?" Mivel nincs autóm, ez a kérdés nekem értelmezhetetlen. De bejelöltem a legnagyobb számot, hogy tovább tudjak lépni. Ennyi csalással 4-6ha-ra jött ki a lábnyomom. E teszt szerint a magyar átlag 3,1ha, az amerikai 10,3, indiai és világátlag nincs. Vicces lenne, ha nagyobb lenne a lábnyomom, mint az átlagmagyar, tekintve, hogy nincs autóm, ahova csak lehet, gyalog járok, és nem vásárolok felesleges vackokat. Ennek a tesztnek a felépítésén tehát még lenne mit fejleszteni.

3. Glia.hu

Az ő ÖLSZ-ük is kérdéssor alapú, adataik szerint az átlagos lábnyom (nem tudni, hogy világ vagy magyar) 3,75-4,25ha. A teszt érdekessége, hogy egyes kérdések után részadatokat is tud számolni, azaz megmondja külön-külön a táplálkozási lábnyomot, lakhatási lábnyomot, szemetelési lábnyomot és a közlekedési lábnyomot, ez utóbbin belül pedig a tömegközlekedésit, az autósat és a repülőset is. Az összlábnyomom 3,15ha-ra jött ki, ami az átlagos lábnyom alatt van.

Összességében elmondhatom, amit számláló nélkül is tudtam, hogy az én ökológiai lábnyomom kisebb, mint az átlagé. Ennek nem kell örülni, mert lehetne még kisebb is. Még csak az utazás elején vagyok az önkéntes egyszerűséghez vezető úton, de annyi bizonyos, a személyes hajlamom, belső igényem az egyszerűségre eleve nagyobb, mint az átlagé. Most például azon dolgozok, hogy megszabaduljak a felesleges holmijaimtól, illetve korlátozni akarom a húsfogyasztásom. Vega nem akarok lenni, (annál azért jobban szeretem a baconszalonnát :), és úgy gondolom, az ember, mint állatfaj, vegyes táplálkozásra van teremtve. De törekedni lehet rá, hogy az étkezésünk ne terhelje túlságosan a bolygót. Autóm nincs, gyalog ill. tömegközlekedéssel járok, vagy mások autójában vagyok utas, ezért a közlekedési lábnyomom eleve nem nagy, sokkal kisebb csak akkor lehetne, ha ki sem mozdulnék a lakásból.

Te mit teszel azért, hogy kisebb legyen az ökológiai lábnyomod?

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr236421259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Katalin1974 2015.06.29. 09:32:35

Furcsa, hogy milyen nagy eltérés van az adatok között. Megcsináltam az első és a harmadik tesztet. (A másodikban a második kérdésnél elakadtam, mert a lakást távhővel fűtöm, de ilyen válaszlehetőség nem volt a felsoroltak között. Nem is értem, a készítők közül senki sem fűt ezen a módon??)
Az elsőnél 2,4, a harmadiknál 5,66 volt az értékem.
Szóval jó vagyok! :))

SchLady 2015.06.30. 09:08:35

Én elhatároztam, hogy nem vásárolok húst. Idén kezdtem el év elején, a tavalyi év utolsó egy-két hónapjában pedig előmelegítettem a dolgot, hiszen páromnak meg kellett szoknia, hogy ha én megyek boltba, nem hozok haza húst. Igazából ez egy nem teljes körű megfogalmazás, mert csak a kimért húsárura vonatkozik, mint szárnyasok, disznó, marha, és aprólékok stb. Az elhatározásba nem tartozik bele, hogy például a virslit, felvágottat, szalonnát sem veszem meg... A kezdeményezésem célja az volt, hogy korlátozzuk a húsfogyasztásunkat, helyette sokkal több zöldséget együnk, és bővüljön a zöldséges repertoár. :) Nekem bejött, amit azelőtt húsra költöttem, most zöldségre költöm, lehetőleg csomagolásmentes dolgokra, és ha van rá alkalom, akkor helyi vagy bio darabokat veszek. Van, aki húsmentes hétfőt tart, nekem a húsvásárlásmentes napok jutottak, de én hónapokig is elvagyok húsevés nélkül. :)

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.07.03. 09:23:52

@SchLady: Ham&eggs nélkül sivár lenne az élet. :) Én hétvégén szoktam húsmentes napokat tartani, mivel hétköznap vagy a munkahelyemen eszek, ahol legfeljebb a leves vega, esetleg a tésztaétel, vagy ügyfélnél, ahol pedig örülünk, ha kapunk ebédet. :)

HAHA 2017.10.27. 10:54:00

Ajánlom ezt a tesztet is a figyelmetekbe:
krisna.hu/okolabnyom/
süti beállítások módosítása