A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Csak egyszerűen!

Kihívás! Szabadulj meg 100 tárgyadtól 1 év alatt! - Az első szabadulás

2014. május 26. - Hujber Tünde

(A Kép a Wikimedia Commonsról származik.)

Az önkéntes egyszerűség - ahogy írtam - nem ott kezdődik, hogy csapot-papot hátrahagyva kiköltözünk tanyára. Az önkéntes egyszerűség ott kezdődik, hogy nem a csapot és a papot, hanem a tárgyainkat hagyjuk hátra. A tárgyakat, amiket feleslegesen vásároltunk, feleslegesen kaptunk ajándékba; amik valaha még hasznosak voltak, de ma már csak porfogónak jók; amiket kinőttünk, amik már nem tetszenek, amiket soha nem is használtunk, egyszóval: amikre már nincs szükségünk. El sem hinnéd, hogy még a legegyszerűbb háztartásban is mennyi ilyen tárgy van.

A kihívás tehát adott: meg kell szabadulni tőlük! De egyedül nem kihívás a kihívás, ezért kértelek téged, Kedves Olvasó, tarts velem, és szabadulj meg te is 100 tárgyadtól 1 év alatt (pontosabban december 31-ig). Hogy érdekesebb és motiválóbb legyen a dolog, egy kis ajándékot is beígértem a kitartóaknak.

Tehát bevállaltam, hogy 1 év alatt 100 tárgyamtól szabadulok meg.

De hogyan szabaduljunk meg a felesleges tárgyainktól? Egyszerűen kidobni őket nagy luxus. Egy fórumon olvastam egy bejegyzést, ami mély nyomott hagyott bennem. Szó szerint nem jegyeztem meg, de a mondanivalója az volt, hogy a kidobott étel nem pusztán pazarlás, hanem annak a farmernak, idénymunkásnak, termelőnek az arculcsapása, aki azt az ételt és alapanyagait megtermelte, leszüretelte, elkészítette, és akik közül nagyon sokan nagyon mostoha körülmények között élnek és dolgoznak, hogy neked legyen banán, kávé, kenyér, hús, hal a boltban, amit aztán - sokszor bontatlanul! - kidobsz... Vagyis, ha kidobod az ételt, akkor nem tiszteled a belé fektetett munkát és munkaerőt. Mit szólnál hozzá, ha a te munkád nem tisztelné valaki? Ha valaki bontatlanul kidobná azt, amiért te bevállalod a túlórákat, a végeérhetetlen meetingeket, a főnök rigolyáit, amikre rámegy az egészséged és a családod?

Ugyanez a helyzet a kidobott tárgyakkal is. A ruhákat, könyveket, műszaki cikkeket valaki megtervezte, az alapanyagokat beszerezte, a terméket legyártotta. Te pedig kidobod, amikor még semmi baja nincs?

A felesleges tárgyakat el lehet ajándékozni a családban vagy ismerősnek, el lehet adni, és el lehet adományozni is. Ez utóbbival (és az elsővel), nem feltétlenül értek egyet, mert amit az emberek ingyen kapnak, azt nem becsülik meg, és hajlamosak mindent vinni, csak mert ingyen van. A családtagjaink egyből rávágják a kidobásra ítélt rózsaszínű lambadázó bakancsra, hogy "hű, ennek semmi baja, ne dobd ki, jó lesz az még valamire nekem". Ilyenkor légy erős, és mondj nemet. :)

Ennél tehát én jobban szeretem az eladást. Nem azért, mert mohó vagyok, és mindenképpen pénzt akarok látni a vacakjaimból, hanem mert ha a másik félnek is pénzt kell adnia a "vacakért", talán kétszer is meggondolja, hogy kell-e neki az a valami.

De van egy köztes változat is. Amikor te nem vársz pénzt, nem is kapsz, de akihez eljut a tárgy, az bizony fizet érte. Külföldön erre jöttek létre az ún. charity shopok, magyarul adományboltok. Nálunk is kezdenek terjedni, én  5 ilyen boltban voltam eddig. Mindegyikben leadtam valami apróságot, ezek az apróságok képezik az első listámat.

Alapvetően az adományboltok arra jöttek létre, hogy az emberek már feleslegessé vált holmijaikat itt leadva, azok a holmik rászorulókhoz jussanak el, de a rászorulóknak is fizetniük kelljen érte valami minimális összeget. Állítólag a külföldi adományboltokban a "rendes" boltokhoz képest töredékáron lehet vásárolni, de ez nálunk kicsit furcsán valósul meg.

Ennek az az oka, hogy nálunk eleve borzasztóan nagy az árverseny a "rendes" cégek között is, amikre még rátettek egy lapáttal az olcsó kínai és 100 forintos boltok. És persze ne felejtsük el, hogy a helyiséget bérelni kell, és a rezsi is pénzbe kerül. Az adományboltnak tehát a kínaihoz, a turkálókhoz és a 100 forintos boltokhoz képest kellene még olcsóbbnak lenniük. Nem igazán sikerül. :(

Persze van, ami olcsóbb. Én pl. 3 db könyvet vettem adományboltban. Az egyik egy régen keresett nyelvkönyv 300 ft-ért, a másik kettő kedvenc regényeim voltak 150-150 ft-ért. Még antikváriumban is 1000-2000 ft körül kaptam volna meg mindegyiket. De ugyanezekben az adományboltokban voltak más könyvek is, amik legalább antikvár árakon futottak, tehát mindegy lett volna, hol veszem meg. Kisebb tárgyak közül - példának okáért - kis fonott kosárkák 190-200 ft-os ára ugyanaz volt, mintha 100 forintos boltban vagy valamelyik nagy hiperben vettem volna meg. Láttam széket (mert az adományboltokban bútorok is vannak!), 5000-ért, komódot 19000-ért. Ennyiért bútorboltban is kapnék széket és komódot. Láttam mesésen felújított, és pont az én magasságomnak megfelelő (156 cm vagyok), régi konyhabútort. Olyan volt, mintha egy bababútor nőtt volna nagyra: több mint 100 000 forintért adták. Ezek az árak nem éppen a rászorulóknak szólnak. De az állapotuk - többnyire - hibátlan!

Ennek ellenére azt mondom, hogy az adománybolt jó ötlet, mert úgy jótékonykodhatsz, hogy közben a környezet védelmére is figyelemmel vagy, és visszajuttatod a körforgásba a tárgyakat. A kérdés inkább az, hogyan lehetne elérni, hogy az adománybolt valóban olcsóbb legyen, mint a kínai és a 100 forintos?

Amíg ezen morfondírozunk, jöjjön hát az első listám. Van, ahol két azonos tárgy két külön szám alatt szerepel: ezeket különböző adományboltban adtam le. Ahol több azonos tárgy szerepel egy szám alatt, azokat pedig ugyanabban a boltban adtam le, és amúgy sem lett volna képem különszedni őket.

Szabály: csak a valóban leadott (vagy eladott) tárgyak kerülhetnek fel ide, vagyis azok, amik a blogon való megjelentetés pillanatában már valóban nincsenek nálam.

Tehát az első 21 tárgy (hoppá, a 100 darabos vállalásom 20%-a már meg is van! :):

#1. fülvédő (még az árcédula is rajta volt)
#2. 54 darabos mesekirakó
#3. 1 csomag bontatlan aszfaltkréta
#4. 1 csomag bontatlan magyar kártya
#5. 1 csomag bontatlan franciakártya
#6. DVD: Különben dühbe jövünk, olasz vígjáték, Bud Spencer-Terence Hill
#7. Tolkien: Sonkádi Egyed gazda, könyv
#8. Szentmise a Szentatyával Esztergomban 1991. 08. 16-án. A II. János Pál pápa által celebrált mise "vezetője": mikor mit kell(ett) énekelni és csinálni a mise alatt). Könyv. Az eladó szerint el fogják vinni, mert keresettek a vallási könyvek, főleg a szentté avatott pápával kapcsolatosak.
#9. Világítóangyalkás karácsonyfadísz, dobozban, bontatlan.
#10. Fehér póló, wikipédiás logóval. Lelkes wikipédista vagyok már egy évtizede, de ez a póló állt jól nekem. :)
#11. még 1 csomag bontatlan magyar kártya
#12. 1 db fa karkötő
#13. még egy fa karkötő
#14. meg még egy fa karkötő
#15. és az utolsó fa karkötő :)
#16. 3 darab üres, nem használt szótárfüzet
#17. H. G. Wells: Az ellopott test, novelláskötet
#18. DVD: Bors Máté-sorozat, 1. lemez
#19. DVD: S.O.S. Szerelem - magyar vígjáték
#20. DVD: Felszarvazták őfelségét, francia vígjáték Louis de Funessel
#21. 2,5 decis csatos befőttesüveg

Ha szeretnél részt venni a játékban, kommentben (bármelyik poszt alatt) vezesd, hogy mit adtál le vagy el, esetleg mit ajándékoztál el, vagy mit dobtál ki! A szabály rád is vonatkozik: csak olyanokat írj fel, amik már nincsenek nálad!

Ha adományboltban szeretnéd leadni a holmijaid, akkor találsz a blog menüjében (jobb oldalt) segítségül egy "Adományboltok országszerte" nevű linket, ott megtalálod minden olyan adománybolt budapesti és vidéki adománybolt címét, aminek a létezéséről tudok.

Eddig ezekben az adományboltokban voltam:

Budaszíve Adománybolt, III. kerület, Perc utca 8.
Erzsébetszíve Adománybolt, VII. kerület, Wesselényi utca 51.
KaritászPONT, XI. kerület, Karinthy F. u. 20.
SZIA Adománybolt, XI. kerület, Budafoki út 17/a
Pestszentlőrinci Adománybolt, XVII. kerület, Üllői út 429.

Az Indexen pedig olvashatsz egy hosszabb cikket a budapesti adományboltokról.

Előzmények:

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr266182391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kozma_Ferenc 2016.04.17. 11:33:08

Szia!

Érdeklődnék, hogy a DVD-ket hol sikerült leadnod? Nekem is van egy csomó, amitől megszabadulnék, de kidobni én sem akarom. Aki nagyon szegény, annak a DVD a legkisebb baja, akinek meg van, az meg már túl van a DVD-n.
Megköszönném, ha adnál pár tippet ezzel kapcsolatban.
Üdv: Feri
süti beállítások módosítása