Ha akarnám, megtölthetném a blogomat azzal, hogy csak a Becoming Minimalist írásait fordítom magyarra. Nagyon jókat ír - és nagyon sokat. :)
De nem akarom, hiszen ez az én blogom. Ennek ellenére most mégis egy ilyen fordítást olvashattok ismét. Ennek az az oka, hogy én sem tudnám jobban összeszedni, hogy mi az a 7 ok, ami miatt több holmit veszünk, mint szükséges lenne. Íme tehát Joshua Becker véleménye:
Egy átlagos amerikai ház mérete 1000 négyzetlábról 2500-ra nőtt, a személyes holmik tárolása pedig mára egy 24 milliárd dolláros üzletté nőtte ki magát. Kutatások azt mutatják, hogy manapság 2x annyi dolgot vásárolunk, mint 50 évvel ezelőtt, aminek köszönhetően átlagosan mindenkinek 15 950 dolláros hitelkártya-tartozása van fejenként. Mindez fontos kérdéseket vet fel, például: miért vásárolunk több holmit, mint amire szükségünk lenne?
Miféle gondolkodásmód kényszeríti az embereket arra, hogy pénzt költsenek olyasmire, amire nincs is feltétlenül szükségük? Ha meg tudjuk válaszolni ezt a kérdést, akkor könnyen fel tudjuk szabadítani az életünket és az erőforrásainkat a vásárlásnál fontosabb célok elérésére.
De ezt a kérdést nem könnyű megválaszolni, mert ha megválaszolnánk, akkor be kellene vallanunk néhány gyengeségünket, például az alábbi 7 hazugságot, amikben szilárdan hiszünk:
1. Azt gondoljuk, a sok holmi biztonságot ad. A logikánk szerint ez így működik: ha néhány dolog birtoklása biztonságot ad (tető, ruházat, megbízható közlekedési mód), akkor még több holmi birtoklása még több biztonságot ad. De a legalapvetőbb szükségleteink kielégítése után ez már kevésbé igaz. Ráadásul sokkal hamarabb elveszthetjük ezt a biztonságot, mint gondolnánk.
2. Úgy gondoljuk, hogy a sok holmitól boldogabbak leszünk. Senki nem ismerné be, hogy az anyagi javak birtoklásában a boldogságot keresi - egyszerűen csak úgy élünk, ahogyan szeretnénk élni. Nagyobb házat, gyorsabb autót, menőbb kütyüket és trendibb ruhákat veszünk, mert azt reméljük, ezek boldogabbá tesznek minket. Sajnos, az anyagi javak vásárlásából származó boldogságérzet a leginkább múlandó dolog.
3. Sokkal fogékonyabbak vagyunk a reklámokra, mint gondolnánk. Átlagosan 5000 hirdetést látunk 1 nap alatt. Minden hirdetés azonos üzenetet hordoz: az életed jobb lesz, ha megveszed azt, amit árulunk. Olyan sokszor, olyan sok helyről halljuk ezt az üzenetet, hogy már hiszünk benne. És ez nem a marketing ipar kárhoztatása, ez egyszerűen figyelemfelhívás arra, hogy ez az üzenet jobban hat ránk, mint gondolnánk.
4. Azt reméljük, a sok holminkkal imponálni fogunk más embereknek. Egy gazdag társadalomban az irigység a gazdaság hajtóereje. Amint az alapvető szükségleteink biztosítva vannak, a vásárlás valami többé válik. Egy lehetőséggé, hogy megmutassuk a gazdaságunk, a fontosságunk, a pénzügyi sikereink.
5. Irigyek vagyunk azokra az emberekre, akiknek több van. Úgy tűnik, az összehasonlítás alapvető jellemzője a fajtánknak. Látjuk, mások mit vesznek, mit viselnek, mit vezetnek, és a társadalmunk még bátorítja is az összehasonlítást. Túl gyakori, hogy csak azért veszünk meg valamit, mert az ismeretségi körünkben is ugyanezt teszik. Az a kultúra, ami a mértéktelenség dicséretének él, mindig félre fogja értelmezni az igazi sikert.
6. A sok holmival próbáljuk meg kompenzálni a hiányosságainkat. A magabiztosságot keressük a ruhákban, amiket viselünk, az autóban, amit vezetünk, de tévedünk. A veszteséget, a magányt, a szívfájdalmat akarjuk gyógyítani azzal, hogy felesleges dolgokat vásárolunk. Megelégedettséget keresünk az anyagi javakban. És másokat akarunk ezekkel a dolgokkal lenyűgözni, ahelyett, hogy azzal nyűgöznénk le őket, amilyen emberek vagyunk. De ez a törekvésünk soha nem vezet célra, nem pótolja a hiányosságainkat. Az anyagi javak legtöbbször még azt is meggátolják, hogy felismerjük ezeket a hiányosságokat.
7. Sokkal önzőbbek vagyunk, mint bevallanánk. Nehéz lehet elismerni, de az emberi lélek önzőségre és kapzsiságra van programozva, de a történelem ezt bizonyítja. Hajlamosak vagyunk a saját "személyes birodalmunk" méretét úgy növelni, hogy egyre több és több holmit halmozunk fel. Ezt erőszakkal, kényszerítéssel, tisztességtelenséggel és háborúzással értük és érjük el. Sajnos, az önzés ma is jelen van a világunkban.
A felesleges dolgok birtoklása nem gazdagítja az életünket. Valójában a vásárlás visszatart minket attól, hogy szebb, fontosabb dolgokat, élményeket tapasztaljunk meg. Elég bölcsnek és ébernek kell lennünk, hogy leküzdjük a vásárlási vágyat.
Több öröm van kevesebb dolog birtoklásában, mint amennyit valaha is felfedezhetünk a rengeteg holmi felhalmozásában.
Szerinted milyen okok lehetnek még a vásárlási kényszer hátterében?