A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Csak egyszerűen!

Te mit gyűjtögetsz?

2015. február 16. - Hujber Tünde

Amikor arról olvasunk cikket, hogy mennyi felesleges dolgot vásárolunk, akkor mindenki arra gondol, hogy ezek kizárólag olyan holmik lehetnek, amiket csak azért veszünk meg, mert a szomszédnak is van, vagy mert azt hisszük, hogy ez a társadalmi elvárás, és hogy ezek a dolgok nagyok és drágák, de mindenképpen olyanok, hogy irigyeljenek minket azok, akiknek imponálni szeretnénk. Tehát ezek a tárgyak jellemzően a házunk, az autónk, a ruháink, a kiegészítőink, a kütyüjeink. Esetleg a tévénk, a házimozirendszerünk, a márványpadlónk, a bőrgarnitúránk.

Bár ezek vonatkozásában is felléphet a gyűjtögetés, főleg a ruhák és kiegészítők (cipők, táskák, ékszerek) terén, de azért nem csak ezeken a területeken lehet túlköltekezni. Én például papírmániás vagyok.

Hihetetlen mennyiségű papírom van. Mivel utálok képernyőről olvasni, ezért rengeteg, internetről kinyomtatott anyagom van: honlapok oldalai, de főleg pdf-ek. "Majd elolvasom őket" - aztán persze soha. Az utóbbi 3-4 évben már tudatosan visszafogom magam e téren, de a hosszabbak (30+ oldalasak) még ma is itt figyelnek kinyomtatva - és javarészt olvasatlanul. Elenyésző része olyan, hogy később valóban fel fogom őket használni szakirodalomként.

Aztán itt vannak a kreatív hobbik. Ó igen, nő vagyok, ezért vannak kreatív hobbijaim. Leginkább kézimunkázni szeretek, mindenféle stílusban a horgolástól a hímzésig, de papírozósakkal is próbálkoztam. Egyszer elhatároztam, hogy scrapbookozni fogok. Vettem is albumot, szép papírokat, mindenféle izét és bigyót, ami ehhez kell. (Természetesen a költségvetésem "Szórakozás" rovatának a terhére, hiszen, mint tudjuk minden kiadást be kell tervezni.) Aztán jobbára hozzá se nyúltam. Most az olx-en árulom a kollekciót, ha esetleg valakit érdekel. :) Aztán vannak krepp-papírjaim, de csak a jóég tudja, mire vettem őket. Vannak régi újságjaim, de csak 1-1 darab (Csodakert, HVG, Budapest magazin, Ötletmozaik, stb.) Ezeket is elraktam "jó lesz ez még valamire" alapon. Érdemes külön mondanom, hogy az egyetemi tankönyveim jó része is meg van még? A jegyzeteimből hálaistennek már csak kevés van, javarészét eltüzeltük annak idején, de azért van még pár lap.

És akkor nem beszéltem még a nyelvtanulás-mániámról, ami egyelőre abban merül ki, hogy jól tudok angolul (nyelvvizsgával megspékelve), tanultam olaszt és jelenleg tanulok oroszul. De vágyam, hogy tanuljak spanyolul, franciául, csehül, lengyelül, hollandul, németül, - és ezekből a nyelvekből már nyelvkönyveket, nyelvtani gyakorlókönyveket is beszereztem! Külön az angol nyelvkönyveimből boltot nyithatnék. A már tanult nyelvekhez - mivel én úgy tanulok nyelvet, hogy rengeteget írok a célnyelven - egy csomó már teleírt füzetem, szótárfüzetem, munkafüzetem is van. Évekre visszamenőleg. És ne felejtkezzünk meg az iratokról sem! Van, amit tényleg őrizni kell (adópapírok, munkaszerződések, kórházi zárójelentések és hasonlók), de azért van, amitől megszabadulhatnék már. Pedig szépen, takarosan, téma szerint csoportosítva vannak elrakva, mégis rengeteg van belőle.

Már kb. 2-2,5 éve nem vettem nyelvkönyvet, üres füzetet, tollat, ceruzát, semmilyen hobbipapírt - de csak nem akar fogyni az itthoni készlet. Az iratok pedig jellegüknél fogva inkább csak szaporodnak, mint fogynak, Egy szó mint száz, gyűjtögetni, feleslegesen pénzt kiadni nem csak nagy, menő, drága dolgokra lehet. Elképzelhető, hogy olyasmik viszik el a pénzedet, amikre álmodban sem gondolnál. 

Te miket gyűjtögetsz?

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr87098673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csigafrédi 2015.02.24. 13:18:53

A pincében található "jó lesz még valamire" kacatokon kívül pipákat és pipadohányokat.
A pincében gyűlő holmikat lomtalanításkor szoktam átválogatni, és általában a felét sikerül is kidobni, aztán egy év alatt újra feltöltődik. A pipáknál úgy korlátoztam magam, hogy egy évben max 1 pipa. Így tavaly megúsztam 3 új pipával. Dohányt meg addig nem rendelek, amíg van bontott konzervem. Ehhez egyelőre tudom is tartani magam, bár cseréltem párat így került a rotációba pár 100-g számomra új, de már bontott tétel :)
Késekkel szerencsére nem szaladtam el, bár sokszor rámjön a viszketés, kéne egy Kocsis fejesgörbe. Kakasos. Meg egy jó szalonnázó is. És a konyhába is kipróbálnék egy santokut. Jut eszembe konyha: az egész család bögremániás. Én régen nem voltam, de az már a múlt. Úgyhogy mivel ha jó bögrét látok veszek belőle, ezek is szépen felhalmozódnak. A ritkán használtak először lekerülnek a pincébe...

Szeretem én ezeket az apró kis gyűjtőszenvedélyeimet. Legalább nem a szekrénynek, meg albumoknak gyűjtök, hanem olyan dolgokat amiket használok is.

Egy ötlet neked: soha nem gondoltam volna, hogy a könyvet nálam ki tudja váltani majd valami, de egy véletlen folytán hozzájutottam egy e-book-hoz. Annyira megszerettem, hogy 2014-re már nem is váltottam ki könyvtári tagságot. A pdf-eket egy szimpla kis programmal át tudod konvertálni MOBI-ra, vagy, amibe kell és feltöltöd az eszközre... De már azzal is tudnád csökkenteni az ökolábnyomod, ha csak lementenéd, amire úgy gondolod, hogy kelleni fog később és csak akkor nyomtatnád ki, amikor tényleg nekiállsz elolvasni.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.02.24. 23:43:55

@csigafrédi: Mitől jobb az egyik bögre, mint a másik? Mit tud az egyik, amit a másik nem tud?

Sajnos sok olyan könyvet, pdf-et olvasok, amik tele vannak képekkel, ábrákkal, táblázatokkal (ilyen szakmám), ezeket még nem annyira tudja kezelni egy e-könyv olvasó. És nincs is minden meg e-könyvben, ami nekem kell. De én is gondolkodom rajta. A könyvtári olvasójegyet biztosan nem váltja ki, mert a 100 éves könyvek egészen biztosan nincsenek meg e-könyvben, márpedig azt veszem észre magamon, hogy egyre többet olvasok raktárból. Vagyis nincs kirakva a polcra, hanem a raktárból kell felkérni a könyvet, olyan régi.

SchLady 2015.02.25. 16:11:25

Rólam nem igazán mondható el, hogy bármikor is szenvedélyes gyűjtő lettem volna, viszont nagyjából két éve nekiálltam a sörösüvegek elején lévő címkéket és a kupakokat gyűjteni. Csak olyat teszek a gyűjteményembe, amiből ittam is, ezért folyton újabb és újabb márkákat kóstolok meg. Majdnem olyan, mint a bélyeggyűjtés, csak nem olyan drága, és ez sem foglal sok helyet, ugyanakkor gyakran ér kellemes meglepetés egy-egy új márkával kapcsolatban. Mondjuk ha egy egész rekesznyi sörnek más-más kupakja van, vagy különkiadásként 5-6 különböző matricával jelenik meg valami, akkor az kis hajhászást eredményez, de nem vagyok annyira mániás, hogy rögtön betankoljam az összeset, ami még nincs meg, mert úgyis veszünk néha egy-két üveggel, hogy elkortyolgassuk, főleg nyáron, olyankor legalább a listám is bővül. :)

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.02.25. 22:46:51

@SchLady: Az olyan gyűjtőszenvedéllyel kevesebb a baj, aminek a végén, ha meguntuk, valami haszna is lehet (el lehet adni, fel lehet ajánlani múzeumnak). A cél nélküli gyűjtögetés a probléma, amikor azért teszel el valamit, mert "valamire csak jó lesz".

SchLady 2015.02.26. 12:01:12

@Hujber Tünde: A régi parfümös üvegeimről megfeledkeztem. :D De azokban még mindig lötyög pár csepp, és emlékeket generál, ha megérzem, ezért lapulnak olyan helyen, ahová ritkán nyúlok. Viszont nem foglal sok helyet, nem porosodik, és a végén úgyis a kukában köt ki, szóval azt sem tárolom majd örökké. Mondjuk számomra ez nem gyűjtögetés, hanem inkább félretevés, ha elfogy kidobom. Több év is eltelik, míg elhasználok egy parfümöt, amiből nem biztos, hogy emléküveg lesz. Ebből viszont nem feltétlenül veszek mindig újat. A "valamire csak jó lesz" gyűjtögetést én sem tartom hasznos dolognak, ez a két "hóbortom" meg igazából csak az emlékek miatt alakult ki. Olyanok, amiket 20 év múlva mosolyogva fogok elővenni, de addig sem foglalják a lakásban található összes szekrény tetejét, meg a pince minden sarkát. :)

csigafrédi 2015.02.27. 15:57:32

@Hujber Tünde: Sok mindenben mások a bögrék. Mostanában a széles fogantyúsokat kedvelem. Kényelmesebbek. A forma sem mindegy. Csészében pedig nézd meg a chawanokat. Olyat használni olyasmi lehet, mint egy kedves pipa. Egyszer majd szerezek valahonnan. Tuti, hogy az emberhez nő.
Ruhára lefordítva a kérdésed: miért nem jár mindenki kínai műanyagban, amikor az olcsó? Miért ér meg egy gyapjúkabát 3x-5x annyi pénzt, mint egy pufi dzseki? Miért jobb egy bőr cipő, mint egy műbőr, hiszen ugyanúgy el lehet benne lépkedni A-ból B-be.
Szerintem egyszerűen a komfortérzet miatt veszi magát az ember körbe olyan tárgyakkal, amiket szívesebben használ. Szokták mondani, hogy túl rövid az élet ahhoz, hogy rossz bort igyál ;)

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.02.27. 21:12:32

@csigafrédi: A bögrék fülében igazad van. A kávéscsészékben is "nagyot" tudnak alkotni ezen a téren a dizájnerek. Egyes fülekkel mindent lehet csinálni, csak a csészét felemelni velük nem lehet.

A bögre és a ruha között nem látok olyan párhuzamot, mint te. A bögrét, mint tárgyat valahogy sokkal egysíkúbb, egyszerűbb, egyfunkciósabb dolognak látom, mint a ruhát, aminek az időjárás ellen is védenie kell, divatosnak is kell lennie és az sem árt, ha jól áll. :)

Irbisz 2015.02.28. 09:13:47

@Hujber Tünde:
nem tudom mi az érdeklődési köröd, de rengeteg régi könyv van meg pdf-ben. én pl. kedvelem a régi útikönyveket, útleírásokat, kvázi gyűjtöm is, de aukciókon akár +100 000 forintba kerülő 19. századi útleírások tucatjait leltem meg véletlenül azt hiszem a debreceni egyetem valamilyen földrajzi intézetének honlapján. szóval aki keres az talál, én nem hamarkodnám el ezt a kijelentést.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.02.28. 10:05:23

@Irbisz: Valóban, nem mindegy, mi a téma, amit az ember keres. Az egyetem oldalát megnézem, mert engem is érdekelnek a régi útleírások.

Irbisz 2015.03.06. 14:32:24

@Hujber Tünde: A dea.lib.unideb.hu/dea/handle/2437/415/browse oldal ~ 200 könyvéből 80-90 a régi útleírás, ha érdekel a téma akad itt pár igazi csemege.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.03.06. 14:59:26

@Irbisz: Írtam neked emailt, olvasd el légy szíves. És köszi a linket!
süti beállítások módosítása