A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Hogyan küzdj a költekezés ellen?

2014. november 19. - Hujber Tünde

A Kiszámoló blogon egy kiváló cikk jelent meg arról, hogyan manipulálnak bennünket a boltok, hogyan vesznek rá minket, hogy minél többet költsünk.

Kiszámoló megállapításait górcső alá véve most leírom, hogyan védekezek én ezek ellen a trükkök ellen. Nagyon könnyű őket bevetni, szerintem a legtöbbet már te is használod.

Kiszámoló ezt írja:

"A vásárlás ugyanis sokkal inkább érzelmi, mint racionális döntés"

Hát, ez baj. A legfőbb ellentrükk ugyanis a tudatosság. Tudatosság alatt azt értem, hogy nem csak azt kell nézni, hogy a termék összetevői károsak-e vagy sem, hogy fair trade kereskedelemből származnak-e vagy sem, hanem azt is - és ez legyen az első kérdésed magadhoz - szükségem van-e nekem a Kiszámoló által példaként említett nyakkendőre? Ha nincs, ne vedd meg akkor se, ha nem 15000 ft-ért, hanem csak 500 ft-ért adják. Ami nem kell, az nem kell.

"Komoly kutatásokat végeznek, hogy megtudják, miért és hogyan lehet befolyásolni a vásárlók érzelmeit, hogy több időt töltsenek egy-egy boltban és több (meggondolatlan) vásárlást vigyenek végbe. Követik, hová néznek a vásárlók és mennyi ideig, mérik a kutatásban részt vevők pulzusát, sőt az egyes agyi területek aktivitását is(!!!) [...] A tudományág neve neuromarketing."

Nem szeretnék neuromarketinges lenni, nem tartom túl értékteremtő szakmának. Sőt, kifejezetten károsnak tartom ezt a tudományágat. Arról szól, hogyan lehet minél több felesleges dolgot rásózni az emberekre, amik előállítása pénzbe, energiába, alapanyagba, munkába kerül, és feleslegességüknél fogva még a környezet idő előtti pusztulásához is hozzájárulnak.

"A Kiplinger’s olyan példákat hozott, mint hogy a kirakati babák soha nem előre néznek, hanem jobbra, vagy balra, a megálló nézelődőkre, így teremtve velük “szemkontaktust”. Sokkal inkább megszólítva érzed magad, mintha a semmibe merednének a bábuk."

A következő ellentrükk: soha nem szoktam kirakatokat nézegetni csak úgy, ha nem akarok venni semmit. Legfeljebb unaloműzőként nézelődök, amíg várok valakire. Tudatosan csak akkor nézek kirakatot, ha eleve olyan szándékkal megyek a bolt felé, hogy ott megnézzem a kínálatot, mert éppen mondjuk nadrágot akarok venni. De akkor is csak a nadrágos babákat nézem. Viszont most eme cikkem miatt direkt elmentem a közeli plázába, hogy megnézzem, merre néznek a babák. Összevissza. Balra, jobbra, előre, sőt, van, amelyik semerre, mert nincs feje. Na, úgy látszik, még kirakatbaba-beállításban sem tudtuk utolérni a hanyatló nyugatot.

"Abban a boltban, ahol virág, vagy citrus illat van a levegőben, sokkal tovább nézelődnek a vásárlók, mert biztonságban érzik magukat, a  levendulától és a vaníliától pedig elengedi magát az ember. De ha babahintőpor illatát érezzük, akkor is mindaz a kellemes érzés elönt bennünket, amit egy baba közelében szoktunk érezni."

Ez ellen könnyű védekezni, mert magyar boltban még soha nem éreztem semmilyen illatot, kivéve, ha az valamilyen parfüm-, szappan-, vagy illatgyertya bolt volt. Ezeken a helyeken viszont olyan tömény az illat, hogy inkább menekülőre fogom, mint hogy elengedjem magam. Persze az is lehet, hogy csak nem működik jól a szaglásom. :)

"A zene a célközönség alapján van kiválasztva, általában hasonló zene szól, ami a célcsoport 18-20 éves korában volt sláger, ez a régi szép időket idézi a vásárlókban, így még könnyebben adják át magukat a vásárlásnak. Fontos, hogy a zene kellően halk legyen és megnyugtató, vagyis az átlagos szívverésnél lassabb ütemű."

Szerencsére ezzel sem nagyon élnek a boltok. A zene mindenhol üvölt, és általában egy kereskedelmi rádió szól, és csak azért, hogy az eladók ne unatkozzanak, és hogy ne legyen csend. Van egy latin mondás: horror vacui. Azt jelenti, félelem az ürességtől. Nem tudom, hogyan lehetne latinul mondani, de szerintem a boltokban azért üvölt a zene, mert az eladók félnek a csendtől. Ha szól valami a háttérben, az olyan, mintha történne is valami a boltban.

"A ruhaosztályon a világításnak meleg és lágy fényűnek kell lenni. Piszkos trükk, hogy gyakran a ruhák szándékosan nagyobbak, mint a ráírt számozás. Ki ne örülne annak, ha rájön az eggyel kisebb blúz vagy nadrág, amiről már azt hitte, végleg kihízta?"

A következő ellentrükk: vedd észre, hogy a ruhák és a cipők számozása annyit se számít, mint egy pár dingókutyavese, mert összevissza vannak számozva. Egyrészt ott vannak a különböző országok különböző méretezési szokásai. Ez főleg a cipőknél érhető tetten, ahol már nem ritka, hogy 3 1/2-es és hasonló típusú számozással találkozol. Erre jön rá, amikor szándékosan félreszámoznak valamit, plusz vedd még hozzá azt, hogy véletlenül félreszabják. Az eredmény: totális káosz. Ez ellen egy trükkel lehet védekezni: ruhapróbával. Először is, leveszed a fogasról a ruhát, és ránézésre eldöntöd, hogy vajon jó-e rád. Keresel a számozása szerint eggyel nagyobbat és eggyel kisebbet. Ami láthatóan nem jó rád, azt visszarakod, a maradékkal pedig elvonulsz próbálni. Mindeközben fütyülsz arra, milyen számozás van rajta, mivel semmit sem számít. Meg fogsz lepődni, hogy az egyik alkalommal ugyanolyan típusú nadrágból a 42-es jó, aztán a 40-es, majd a 44-es. Cipővel ugyanígy jársz el, annyi különbséggel, hogy itt még úgy-ahogy lehet adni a számozásra. Bár már jártam úgy, hogy a 35-ösnek írt szandál lötyögött rajtam, a 36-os bakancs pedig szorított. (35-ös lábam van). Szóval ne foglalkozz a számozással, azt vedd meg, ami jó rád! Bónusz tipp: éppen a félreszámozások miatt soha nem vennék internetről, próba nélkül se ruhát, se cipőt.

"A hatezer forintos blúz egyből olcsónak fog tűnni, ha egy tizenötezres mellé teszik ki. A leárazás is egy mindent vivő fegyver. Eszünkbe se lenne megvenni hatezerért, de ha tízezerről van leértékelve, egyből felpróbáljuk."

Erre van egy tökéletes ellentrükköm: nem érdekel az eredeti ár, sem a szomszéd ruha ára. Csak az érdekel, hogy az az ár, amennyiért abban a pillanatban árulják az adott dolgot, megfelel-e nekem. Ha igen, megveszem, ha nem, nem veszem meg akkor sem, ha 99%-os leértékelés van. Még egy trükk: eleve az árcédula nézegetésével kezdem a vásárlást, akár leárazás van, akár nincs. Ha tudom, hogy egy bármilyen blúz nekem nem ér 8000 ft-ot, csak 4000-et, akkor le sem veszem a fogasról nézegetni és felpróbálni, mert tudom, hogy úgysem fogom megvenni még akkor sem, ha 30 000-ről van leértékelve 8000-re. Ebben az esetben a próba felesleges időpazarlás lenne. Műszaki cikkeknél az az ellentrükk működik, hogy neten kiválasztod, mit akarsz venni (pontos típusszámmal), elmész egy boltba, megnézed élőben, hogy tényleg ez kell-e neked, majd visszaülsz a net elé, és keresel egy helyet, ahol éppen a legolcsóbban adják. Ruhánál ez nem válik be, mert a ruházati boltok láncon belül ugyanannyiért adják ugyanazt a blúzt, de azt a blúzt máshol, más láncnál nem kapod meg.

"A leárazás tényét jó, ha pirossal írjuk, mert a pirossal írt áthúzott számok sokkal drámaibb leértékelést sugall, mint ha például ugyanezt zölddel írnánk."

Na, ezt már nem volt kedvem leellenőrizni. :) De mivel írtam, hogy eleve nem érdekel az eredeti ár, ezért fogalmam sincs, hogy piros, zöld, vagy hupikék áthúzásokat szoktam-e látni az árcédulákon.

"Azt is megfigyelték, hogy a párjukkal vásárlók 17%-kal, a barátjukkal vásárlók 9%-kal költenek többet, mint ha valaki egyedül megy vásárolni."

Világéletemben egyedül jártam vásárolni, és én sem kísérek el senkit. Az idegeimre menne, ha órákat kellene várni valakire, amíg válogat és próbálgat, és semmi se jó...pláne, ha azt látnám, hogy valamit csak azért vesz meg, mert le van árazva. (Pedig nő vagyok én is. :). És csak akkor megyek vásárolni ruhát, cipőt, bármit, ha tudom, mit akarok venni.

"Észrevetted már, hogy sehol nem látsz egy órát sem bevásárlóközpontokban? Nehogy eszedbe jusson, hogy te nem is érsz rá igazán."

Ez igaz, sehol nincs óra. De akinek nem jut eszébe, hogy ő nem is ér rá igazán... az megérdemli, hogy a neuromarketingesek kiénekeljék a pénztárcájából az utolsó filléreket is. Két trükk is van ez ellen: vagy akkor mész plázázni, amikor nincs más dolgod, így legalább azt nem késed le, vagy direkt akkor mész, amikor éppen hogy csak be tudsz ugrani egy blúzért. Viszont ebben az esetben lehet, hogy olyan blúzt vagy kénytelen venni, ami nem is felel meg neked. Az igazi ellentrükk itt is a tudatosság: akkor mész blúzért, amikor szükséged van rá, és nem csak úgy nézelődsz a ruhaboltban.

"A hipermarketekben azok a termékek, amiket biztos megveszel, általában leghátul vannak, hogy lehetőleg minél több polc között menjél el."

Ez is igaz. A másik blogomon rendszeresen megírom a "kalandjaimat" a Boltban, Ahova Járok. A kenyerek ott is leghátul vannak, a bolt legmélyén. Ellentrükk: bevásárlólista. A bevásárlólistán nem szereplő termékeket tartalmazó polcok mellett csak elsétálsz. Gyakorolni kell, de előbb-utóbb a véreddé válik. És a legpiszkosabb ellentrükk, ha csak 1-2 dologért mész be: nem veszel magadhoz sem bevásárlókocsit, sem kosarat. Így nem tudsz felesleges dolgokat megvenni, mert nem fér el a kezedben. :)

"A drágább termékeket kínáló osztályokon gyakran kisebb járólapokra cserélik az addigiakat, így úgy érezzük, gyorsabban megyünk, mint eddig, ezért tovább lassítunk."

A Bolt, Ahova Járok, nagyon amatőr: ugyanakkora járólapok vannak minden osztályon. Jellemző, hogy akár a kirakati babák miatt, ennek megfigyelésére is külön el kellett mennem a boltba, mert ha nem írja Kiszámoló, én ugyan észre nem vettem volna, hogy a padlón járólap van vagy parketta. :) De lehet, hogy éppen ez benne a zseniális a neuromarketing szempontjából: úgy hat rád, hogy nem is veszed észre. Egyébként itt is hatásos ellentrükk a bevásárlólista és a kosár nélküli vásárlás.

"A mindenféle termékbemutató és kóstoló lelassítja azokat is, akik csak berohantak egy kiló kenyérért. Egy ingyenes kóstolás után már sokkal ráérősebben siet mindenki."

Nem szoktam kóstolni, három okból, sőt négyből. A negyedikkel kezdem: nem érek rá. Az első három pedig az, hogy vagy olyasmit kóstoltatnak, amit már vásárolok, vagy olyasmit, aminek nem felel meg az ára, vagy olyasmit, aminek nem vagyok célcsoportja, vagyis semmiképpen sem vennék belőle. Igazából van még egy ok: azok az icipiciri falatok a fél fogamra sem lennének elegek, hogy lemérjem, megfelel-e az íz, állag és egyéb tényezők. Tízet bekebelezni pedig suttyóság lenne. :)

"Egy kísérlet során lényegesen nagyobbra cserélték a bevásárlókocsikat egy áruházban. Nem kellett csalódni, az átlagos vásárlások értéke 19%-kal nőtt, mert a megszokotthoz képest még semmi nem volt a bevásárlókocsinkban a látvány alapján."

Tényleg vannak, akik aszerint vásárolnak, hogy tele van-e már a bevásárlókocsi vagy sem? Ellentrükk kettő is van, a legjobb kombinálni őket: bevásárlólista és kézikosár. Szerintem legalább 8 éve nem használok bevásárlókocsit. Ami nem fér a kézikosárba, az a boltban marad. De a bevásárlólistám hossza igazából már alkalmazkodik a kosár méretéhez. Tudom, van olyan, hogy nagybevásárlás, bár én nem élek vele. A magam részéről sosem értettem, miért jó egyszerre venni 20 liter tejet, 10 kiló húst, 4 flakon mosogatót, 5 kiló sót és 6 liter étolajat. Például hol tárolod őket?

"Az átlagbevásárló négy termék árára emlékszik, ebből három a kenyér, a tej és a tojás. Ezért fogalma sincs, tényleg sokkal olcsóbb-e egy termék akcióban, mint eddig volt. Sok hipermarketben feláraznak egy terméket két hétig, hogy aztán jól leakciózhassák. Ez ellen jó trükk, ha megőrzöd a régi blokkokat, hiszen az emberek 80%-ban mindig ugyanazokat veszik. A blokkokra ránézve egyből látod, a szokásos kamuakcióba futottál-e bele."

Én tudok egy még jobb trükköt: ne a blokkot őrizgesd, mert az csak szemét, hanem vezess háztartási naplót! Amikor már tizedszer írod fel a parizer árát, legközelebb garantáltan tudni fogod a pultnál, hogy valós-e az akció, vagy átverés, vagy hogy felment-e az ára.

"De szintén hatásos a hatalmas akciós táblák. Menj be a Lidl-be, nézd meg, az akciók negyede mennyi engedményt jelent? 399 Ft helyett most 395 Ft. És az emberek csak pakolják a kosarukba az árut. Meg minden mást is, ami egyáltalán nem akciós, csak megjelent az akciós újságban."

Bevásárlólista! Háztartási napló! Rém unalmasak, de nagyon hatásosak.

"Az Egyesült Államokban a vásárlók 60%-a rak(na) ki terméket a pénztárnál, amit mégsem akar megvenni. Ezért úgy van kialakítva a hely, hogy sehová ne tudja lerakni azt. A pénztárfolyosó szűk és minden centi tele van pakolva áruval. Ezért jobb híján inkább mégis megveszi azt."

Ellentrükk: ne légy buta. Legyen nálad bevásárlólista, így nem pakolsz be a kosárba felesleges dolgokat. De ha már mégis bepakoltad, akkor add oda a pénztárosnak, majd ő elrakja abba a kosárba, amiben gyűjteni szokták az ilyen mégse kért árukat. Egy dolgot ne tegyél: ne pakold ki a téliszalámit a samponok közé, a dezodort a sajtoknál, mert ez suttyóság. Tudod mennyi pluszmunka ez a szerencsétlen árufeltöltőknek? Ha menet közben jut eszedbe, hogy mégsem kell valami, akkor vagy vidd vissza oda, ahonnan levetted, vagy vidd el a pénztárig és add oda a pénztárosnak. Ne légy nyuszi, nem fogja érte leharapni a fejed.

Mik a te ellentrükkjeid?

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr256910393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gmarc 2014.11.19. 14:03:51

Utálok vásárolni, ebből következően ha tudom mit akarok venni, bemegyek, nyílegyenesen a célhoz, megveszem, és kijövök. Kivétel a műszaki áruházak, ott időnként elidőzök, de akkor sem veszek mindent halomra. Ha szükségem van valamire, csak akkor vásárolok.

ekat 2014.11.19. 14:26:54

Németo.-ban már mozgalom van ez ellen, a Kaufdiät. :) Az egyik alapelvük az, hogy az embernek el kell határoznia, mennyit költ hetente ilyen boltban, és ahhoz tartja magát, akármi is van. A posztra reagálva, a Salamanderben pl. mindig nagyon finom illat van. Párizsi és hasonló árakat biztos nem fogok jegyzetelni, az ember ezer helyen vásárol, és amúgysem az ára érdekel leginkább, hanem hogy mi van benne. Bevásárlólista régóta játszik, akciók meg nem érdekelnek, 51 nm-es lakásban az ember nem tárol, azt veszek, ami kell és kész.

cenzuratroll bosszanto 2014.11.19. 14:33:48

Jaj de jó volt ez a cikk. Nem oly rég bementem cipőt venni, és 28 párral jöttem ki. Most legalább kiderült, hogy a világítás, az illat, a számozás és a többi tuti átverős dolog tehet róla.
Ja, nem, csak egy párral vettem, mert már akkor sem érdekelt, hogy mit hisznek buta bloggerek a manipulációrós összeesküvés elméletekről. Okoskák hagyjanak a pcicológiával, a hülyét mindenképpen lehúzzák, aki gondolkodik az meg röhög a fentebb felsorolt "tuti módszereken"..

jova68 2014.11.19. 14:34:44

En minden heten elore megtervezem a kovetkezo heti menut, es csutortokon korbejarok a lakasban, felirom, mi fogyott el (vecepapir, fogkrem, szappan, ablakmoso stb.). Aztan az egeszet felvezetem az aktualis listara, ami egy excel tablazat, az oszlopok olyan sorrendben kovetik egymast, ahogy a hipermarketben a gondolak. Az egyes oszlopok tetejen kinyomtatva szerepelnek a gyakran vasarolt holmik, azokat csak ki kell pipalni. Alattuk ures mezok, amikbe be lehet irni.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.11.19. 14:38:54

Bocs, már a felénél mozgott az ebéd ettől a leplezetlen önfényezéstől... természtetesen mindenki hülye, csak te vagy helikopter.

fülemüle 2014.11.19. 14:39:19

Én szoktam nagybevásárlást csinálni.
Miért? Mert utálok vásárolni és így ritkábban kell mennem.
Hol tárolom a cuccokat? A spejzban. Ott sem lehet egy hadsereg féléves ellátmányát tárolni, de a család negyedéves tartós cucc szükséglete elfér. És akkor 3 hónapig nekem nem kell nagy bolt közelébe mennem:)

A boltokban sokszor hangos tuc-tuc zene szól. Olyan helyen is, ahol a kínálat alapján nekem célközönségnek kellene lennem. A neuromarketing nálunk még gyerekcipőben jár.....

hekhekhekhekkinen 2014.11.19. 14:49:26

Ez a cikk legalább 7-8 évet késett.
A válság óta a magyar lakosság kőkemény megtakarító üzemmódban van és ez még nagyon sokáig nem fog változni. Már akinek van miből megtakarítania...
A leírt dolgok már messze nem működnek ma annyira, mint régen.
Akinek meg van pénze és vásárolna is, az külföldön/neten költi el.

Gondolom karakterre fizetnek téged, mert más haszna ennek a bejegyzésnek nem volt.

Algopirin 2014.11.19. 14:52:59

Fasza kis összefoglaló.
A magam részéről a műszaki cikkeshez annyit tennék hozzá: én is a neten választom ki ami kell, aztán keresek egy helyet ahol pont azt a típust meg lehet nézni. Utána -persze ha megfelelt- a neten megkeresem a legolcsóbb helyet és megrendelem. Akkor is ha személyesen megyek el érte. Mégpedig azért, mert az elállás joga az egy remek találmány. Eddig egyszer éltem ezzel, de nagyon jól jött.

A listázás azmeg egy remek dolog.

Még a "holtárolok20litertejet"-hez: én a spájzban például. Merthogy olyan nagyon klasszikus nagybevásárlást nem csinálok amit szoktam látni, hogy 2 telipakolt bevásárlókocsival áll a család a pénztárnál, de pl tejet mosógélt egyebet ha veszek az nálam a "nagybevásárlás". A tejnél épp azért, mert ha 160 ft akkor jó megvenni. Mert mostanában bizony rendesen megy fel az ára. Kifogyott pl a munkahelyi tejem. Reggel be is rongyoltam a teszkóba, hogy vegyek. Nade 220ft volt a legputtóbb 1,5%-os tej. Szóval akkor veszek ha megfelelő az ára. Persze értem, aki egy kisebb -spejz nélküli lakásban lakik az nem tud tárolni. Meg az is hozzátartozik a tömött bevásárlókocssihoz, hogy nem mindegy ki hány fős családnak vásárol.

Na jó kusza lettem a végére. :)

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 14:53:29

@Before: Bizony, aki mindenfélét összevásárol, mert "akció" van, és mert az "akciós" ruha mennyivel olcsóbb a mellette lévőnél, vagy mert "nincs hely lepakolni a pénztárnál", vagy azért, mert messze van a kenyér és a közbeeső polcok annyira-de-annyira csábítóak - majd hónap végén sír, mert nincs mit enni, azoknak az embereknek valóban szükségük van jótanácsokra.

Örülök, hogy te már túl vagy ezen, és okosabb vagy, mint a többség.

Bazinga1 2014.11.19. 14:54:14

Alapvetően egyetértek mindennel, csak ezzel van ellenvetésem:
"miért jó egyszerre venni 20 liter tejet, 10 kiló húst, 4 flakon mosogatót, 5 kiló sót és 6 liter étolajat. Például hol tárolod őket?"
1. Azért, mert sok esetben a több, fajlagosan olcsóbb.
2. Azért mert valóban leértékelt az áru, ezért érdemes betárazni, majd elfogy. (Bár ezzel azért vigyázni, nehogy a hirtelen jött nagy tartalék, a szükségesnél nagyobb fogyasztásra ösztönözzön. )
2. Kevesebb időt kell bevásárlással tölteni.
3. Tárolás: nem mindenki él 30 m2-es garzonba, ezért ez sem okoz akkora gondot.

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 14:54:27

@Algopirin: A műszaki cuccokról pont ugyanezt írtam. :)

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 14:56:25

@hekhekhekhekkinen: Arra azért ne vegyél mérget, hogy minden család kőkeményen spórol. Többször látok chipssel és kólával sorba álló szegényesen öltözött embereket, mint ahányszor bevásárlólistával vásárlókat. Az ilyen cikk mindig jókor jön: egy újszülöttnek minden vicc új.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.11.19. 14:57:46

@Hujber Tünde: ráadásul funkcionális analfabéta is vagy, nagyon jó...

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 14:57:58

@ekat: Pedig a háztartási napló remek találmány. Épp az a lényege, hogy az ember _mindent_ felír, a parizertől a lapostévéig.

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 14:59:07

@Before: Köszönöm a dicséretet, ezt még nem mondták rám sosem. :)

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 15:03:29

@Bazinga1: Igen, általában két irányzat van: az egyik, hogy jól betárazunk mindenből, és majd elfogy, a másik, hogy mindig akkor és annyit veszünk, amire és amikor szükségünk van. Mindkét irányzat mellett vannak pro és kontra érvek, erről is írok majd posztot hamarosan.

Ladislav 2014.11.19. 15:11:10

Jó a poszt, de részemről némi kiegészítéssel.
Utálok vásárolni, ezért kb. havi 2x elmegyek és amit tudok, és értelmesnek gondolok, azt listázás és egyebek nélkül megveszek. Mint fentebb is írták páran, én is nagyobb tételben, zsugor tej, 10 kg hús, zöldségek, majd itthon, a 70 négyzetméteren a fagyasztóba és a spájzba elrendszerezzük. Még soha nem volt helyhiány. Vagy a pénztárcám tartalma kevés, vagy az igényeink, de chips, kóla, stb. nélkül is elég jól elvagyunk. Ruhát a karácsony utáni tényleges akciókban veszünk általában.
Szerszámokkal úgy vagyok, ha valami megtetszik és csakis minőségi lehet, és saját részemre hasznosnak vélem, akkor megveszem. Persze előfordul, hogy utána akár 1-2 évig nem használom, de amikor alkalmazom, akkor nagyon örülök, hogy milyen jó minőségben áll a pincében :) (Ebben az esetben lehet, hogy megtenné egy kevésbé minőségi harmad-negyed áron, de ez már az én hülyeségem, hogy ha lehet"mindenből csak a jó minőségűt".)

erol 2014.11.19. 15:22:18

Baromság. Ha valaki olyan hülye, hogy azért vásárol többet, mert jó illat van a boltban, az megérdemli.

lavór 2014.11.19. 15:22:36

Bemész, megveszed, amire szükséged volt, hazamész.

Exploiter 2014.11.19. 15:29:04

@Before:

Pedig mindenki hülye, igen, egyébként nem működnének az ilyen baromságok.
Szükségem van valamire?
Akarok ilyet venni?
Megéri nekem ennyiért?
Van rá pénzem?

Ha mind a 4 igen, vedd meg. Ha valamelyik nem, mégis megveszed, akkor hülye vagy baszdmeg.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.11.19. 15:43:28

"De akkor is csak a nadrágos babákat nézem. "

Mondd, neked hogyan sikerül CSAK bizonyos kirakati bábukat nézned? A szemünk ui. alapból végigpásztázza a kirakatot, vagyis mindegyik bábura vetünk pillantást. Ezért aztán akkor is eljut az agyunkba a nem nadrágos bábu képe, ha később szándékosan nem nézünk rá.

És tudod, mi a vicces? Ha nagyon igyekszel nem nézni valamire, akkor az nagyobb hatással van rád, mint ha ránéznél.

"sosem értettem, miért jó egyszerre venni 20 liter tejet, 10 kiló húst, 4 flakon mosogatót, 5 kiló sót és 6 liter étolajat. Például hol tárolod őket?"

Hát, én pl. csirkehúst szoktam akciósan venni, a csirkemellfillét 1300 forintért 1800 vagy még több helyett. Egyszerre akár 20 kilót is, mert elfér a fagyasztóban. A fagyasztó úgyis jár, és semmivel nem fogyaszt kevesebbet akkor, ha alig van benne valami.

(Persze más lenne a helyzet, ha csak a bevásárolt holmi miatt kellene bekapcsolni, itt már érdemes lenne kiszámolni, mennyit fogyaszt az idő alatt, amíg kifogy belőle a cucc.)

@erol:

"Ha valaki olyan hülye, hogy azért vásárol többet, mert jó illat van a boltban, az megérdemli."

Ez nem olyan egyszerű, ui. a dolog nem tudatosan történik. Az illat a tudatállapotodat befolyásolja, kis mértékbn ugyan, de épp eléggé ahhoz, hogy nagyobb kedvvel vásárolj.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.11.19. 15:49:11

@Before: +1
Egyes pontokkal egyet is tudok érteni, de így egyben előadva valami hihetetlen :D :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.11.19. 15:50:50

@jova68:

Én ennél sokkal butábban vásárlok. Mivel nem szeretek sokat boltba járni, de drágán venni sem, ha olcsóbban is megkapom ugyanazt, inkább akciós áron vásárlok nagyobb mennyiséget. Hely tárolni van, a fagyasztó is elég nagy, visoznt nem mindegy, mennyiért veszem meg ugyanazt.

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 16:01:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A dolog rém egyszerű. Ha 1 db vanília illatú illatgyertyára van szükségem, akkor bemegyek a boltba, megveszem az 1 db vanília illatú illatgyertyát, és kijövök. Az illat arra hat, akinek fogalma sincs, miért is ment be egyáltalán. És ilyen emberből rengeteg van, sőt még annál is több, mint amennyit Before kommentelőtársunk el tud képzelni.

Erre írtam, hogy a legeslegfontosabb ellentrükk a tudatosság. Az összes többi csak ezután jön.

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.11.19. 16:01:52

@Zka: Ha egyes pontok okék külön, akkor egyben mi a baj velük? :) És melyik pont az, amelyikkel nem értesz egyet?

A nép fia 2014.11.19. 16:03:00

A bevásárlókocsi nálam sem játszik, sőt legtöbbször még sima kosarat sem veszek. Ha elugrom egy reggeliért a boltba, akkor tényleg csak az van a kezemben.

Árakból többet megjegyzek, bár nem filléreskedem. 5%-os hibahatárral általában tudom a termékek árait, szóval a gyanúsan olcsó vagy gyanúsan drága cuccokat hamar kiszúrom.

fifibá55 2014.11.19. 16:29:00

"A vásárlás ugyanis sokkal inkább érzelmi, mint racionális döntés"
Nekem nincsenek érzelmeim (a feleségem szerint), ezért mindig okosan tudok vásárolni.

pankrátorparódia 2014.11.19. 16:35:34

Mindig, de mindig listát írok, hogy mi kell, mert párszor előfordult, hogy csak beugrottam 1-2 dologért, aztán megláttam ezt vagy azt és ott hagytam sokkal többet, mint amit terveztem... Oké, néha előfordul, hogy beugrik, hogy kell valami, de ha ragaszkodik valaki az előre megírt listához, akkor nagy baj nem lehet, nálam legalábbis bevált.

erina1980 2014.11.19. 16:36:20

"A zene mindenhol üvölt, és általában egy kereskedelmi rádió szól, és csak azért, hogy az eladók ne unatkozzanak, és hogy ne legyen csend."

Maximálisan tudom cáfolni: egy időben egy sportruházati butikban dolgoztam. Utálom a rossz zenét, ezért nem is kapcsoltam rádiót, ha volt szabadidőm, olvastam. A főnök, ha bejött, mindig rám szólt, hogy kapcsoljam be a rádiót, és ha halk volt, hangosabbra vette.

fifibá55 2014.11.19. 16:38:17

@erina1980: És megindokolta, hogy miért? Csak kíváncsi vagyok, van-e, és ha van, mi az ideológia mögötte.

fda 2014.11.19. 16:42:44

@hekhekhekhekkinen: Jártál mostanában spar, tesco, auchan, lidl, aldi vagy hasonló boltokban?
Úgy hömpölyög a vásárlóerő, hogy alig találsz parkolóhelyet, és a legrövidebb pénztári sor is 5 méteres.
Nem annyira látszik az a nagy szegénység, amit pesszimista honfitársaink szeretnének elhitetni magukkal.

erina1980 2014.11.19. 16:46:07

@fifibá55: úgy gondolta, hogy a vevő, aki bejön néhány percre. szereti a kereskedelmi rádió zenéjét. valójában ő szerette, és mindent úgy alakított, ahogy neki megfelelt. pl: női ruha nem volt XL-es, csak L-ig, férfi ruha meg elvétve volt M-es, csak annál nagyobb, mert szerinte ez az elvárás. így sajnos hiába keresték a nők a nagyobb, a férfiak meg a kisebb méretet. ez egy butik volt, nem egy diplomás marketingcsapattal felszerelt üzletlánc. ennek megfelelően a tulajnak pénze volt, esze nem.

sweety 2014.11.19. 16:49:32

"A magam részéről sosem értettem, miért jó egyszerre venni 20 liter tejet, 10 kiló húst, 4 flakon mosogatót, 5 kiló sót és 6 liter étolajat. Például hol tárolod őket?"

Nos én például azért, mert a környéken csak egy ici pici tesco express van és semmi más, ahol nem lehet kapni kapni smemit sem, ezért nagyobb helyekre járok vásárolni amik messzebb vannak, és nem tudok/akarok minden nap menni. Így csak néhány hetente kell. A kamrában tárolom őket.

Az eladók pedig nem az ürességtől, meg a csendtől félnek. Próbáld ki, hogy 11 órát dolgozol naponta egy üzletben, ahol még le sem ülhetsz. Jól esne ez neked néma csendben?

fifibá55 2014.11.19. 17:29:36

@erina1980: Köszönöm a választ. Az álmoskönyv szerint ez nem jelent sok jót...

sas70 2014.11.19. 17:36:06

A tartósabb termékekből általában nem akkor vásárolok amikor elfogynak, hanem akkor amikor tényleg akciósan lehet hozzájutni és akkor egy-két havi mennyiséget megveszek. A többi termékből meg csak azt veszem ami elfogy, mivel mindig én vásárolok nagyjából jól belövöm a mennyiségeket. Persze néha én is elcsábulok egy kis csokira, kekszre de ez még a belefér. Mondjuk kajából, nagy kamasz, sportoló gyerekeim miatt horror mennyiségeket veszek.
Amitől megőrülök, az az a trükk, hogy rendszeresen átpakolják a termékeket, hogy ne tudj rutinból vásárolni, hanem be kelljen járnod az egész boltot. Na ezen szoktam háborogni, mert ha felmegy a pumpám, akkor leszarom, nem keresgetem, hanem nem veszem meg! Néha még azt sem amit akartam, úgyhogy rajtam ezzel a módszerrel forgalmat buknak.

sas70 2014.11.19. 17:38:43

@fda: Na pont ezen látszik, hogy elég nagy szar van, mert ez a fizetések és a nyugdíjkifizetések után van, a többi napokon meg kong az ürességtől az üzlet.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.19. 17:42:12

Milliószor el lett már magyarázva, hogy írjatok egy kurva bevásárlólistát, mielőtt belépnétek abba a kurva boltba a pénzt költeni :)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.11.19. 18:08:50

@Hujber Tünde: A kőkemény spórolás, a tervezett bevásárlás, és a chips nem zárja ki egymást. Tudod a spórolás és tervezett vásárlás kapcsán is megjelenik egy olyan tétel, hogy X forint élvezeti cikkre. Tetszőlegesre. Ami éppen belefér, és amit meg akarsz venni.

Volt olyan ahol ez korábban heti 15000 forint / fő környéke volt: Cigi, csoki, kávé, stb.
Most lement heti 600 Ft-ra.

Te viszont nem akarod észrevenni, hogy a chips ilyen esetben része a válság üzemmódnak.

De tipikus dolog az, hogy a kávé természetes, mert neked kell. De amikor más nem akar kávézni, mert neki nem élvezet, de a koffeint, és némi vitamint bevinne, mondjuk energiaital formájában, akkor előadod, hogy pazarlás, mennyire egészségtelen, stb. pedig a vitamintól nem lesz egészségtelenebb az sem, de a benne lévő aroma sem problémás. És esetleg kevesebb megy el rá, mint a kávézásra.

lenoardo999 2014.11.19. 18:10:33

Ha van pénzed, ennek semmi értelme. Oldd meg inkább azt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.11.19. 18:35:23

"Erre van egy tökéletes ellentrükköm: nem érdekel az eredeti ár, sem a szomszéd ruha ára. Csak az érdekel, hogy az az ár, amennyiért abban a pillanatban árulják az adott dolgot, megfelel-e nekem."

Ez mind nagyon szép, de a tudatalattira ható dolgoknak nehéz ellenállni, hiszen nem tudatosulnak. Ha az egyiknek ellenállsz, elkerüli a figyelmed a másik.

Pedig trükk van bőven, sőt átverés is. Pl. a Penny Marketben az árak nem az áru ALÁ vannak kiírva, mint mindenhol máshol, hanem az áru FÖLÉ. Mivel pedig lejjebb vannak az olcsóbb áruk, ha megszokásból nézed az árakat, vagyis az áru alatti árat olvasod, akkor az olcsóbbik áru árát látod, tehát olcsóbbnak hiszed a terméket. Aztán csak a pénztárnál derül ki a trükk.

Larry Silverstein 2014.11.19. 18:41:04

a sales a világ legjobban fizető szakmája

ergo a legértékteremtőbb

ha a sales nem adja el a cuccot a fejlesztők gyártók éhen döglenek

ébrenjáró 2014.11.19. 20:35:49

Jó lett volna ez a cikk, ha csak az árúházak trükkjeit tartalmazza és kihagyja a cikkíró a zseniális "ellentrükköknek" gondolt közhelyes baromságait.

SchLady 2014.12.16. 15:53:32

Érdekes, hogy mindenki az árat hozza fel, hogy odapillant, és azt látja, olcsó, és lehet, hogy közben valójában a drágább terméket veszi meg, vagy fölé van írva az ár a megszokotthoz képest... Aki nem veszi a fáradságot, hogy a termék nevét nézze meg előtte, hanem csak a nagy számokat látja, az meg is érdemli, ha otthon veszi észre a bakit. Ha valóban kíváncsi vagyok valami árára, de nem egyértelmű, mert sok egyforma nevű és kiszerelésű árcímke van egymás mellett, nekem nem derogál a kódját is kiböngészni a termékről és a címkéről. Én vagyok a vásárló, akinek közérthetően kell kiírni az árat és egyebeket, amik alapján be tudom azonosítani azt a nyamvadt kulpapírt. Tudom, hogy vannak olyanok, akiket a vásárlás szó hallatára kiver a víz, azok tekintsenek el azoktól a soroktól, amikkel nem értenek egyet, hiszen nem vagyunk egyformák, és épp ezért felesleges vitázni. :)
Én is listával járok, ami 2in1, mert papírzsepire írom, amit után rendeltetésének megfelelően is fel tudok használni, mielőtt a kukában végezné, de ez az én személyes mániám. :) Szeretem akkor megvenni a dolgokat, amikor fogytán vannak, vagy amikor szükségem van rájuk. Ez egyszerre általában maximum 8-10, de olykor csupán 3 cikk. Hangsúlyozom: olyankor, amikor én megyek. Nekem nincs herótom a vásárlástól, mivel ha egyedül megyek, napi vagy 2-3 napi sétának fogom fel. A hétvégi bevásárlás már más, olyankor két anyagszatyrot is megpakolunk, amikbe pottyan néha egy-egy édesség is, amit én nem szoktam venni, csak olyat, ami KELL. Semmi fölöslegeset.

Azt meg, hogy hogyan lehet nem megnézni egy próbababát, miközben végigpásztázod az egész kirakatot, azt tudom mondani, hogy nekem nem minősül megnézésnek, ha csak átsuhan a tekintetem rajta, hiszen nem azért néztem meg, mert érdekel, hanem mert a szemem elé került, de vagyok annyira tudatos, hogy tojok rá, mert már akkor tudom, hogy nincs rá szükségem, mielőtt a kirakat elé lépnék.

Hujber Tünde · http://7veszteseg.blog.hu 2014.12.16. 16:00:51

@SchLady: Én már borzasztóan sokszor hagytam ott árut (érdekes módon főleg mirelitet), mert a rengeteg egymás hegyére-hátára kiragasztott címkéből nem lehetett megtudni, hogy melyik annak az árunak a címkéje, ami nekem kellett volna. Igen, tudom, van árellenőrző készülék már egy csomó boltban, de egyrészt messzebb vannak (sosem ott, ahol éppen kellenének :), másrészt ha elviszem odáig, és mégse kell, vissza is kell vinnem a cuccot. Nekem ez pedig macera. A bolt van értem, nem én a boltért. Ha nincs kiírva rendesen az ár, akkor engem elveszítettek, mint vásárlót.

SchLady 2014.12.16. 16:10:36

@Hujber Tünde: Igen, én is pont a mirelitekre gondoltam zsúfoltságilag. :D Pláne, mikor a mélyhűtő leghátrább eső részén vannak kiplakátolva egymás hegyén-hátán, és hiába hajolok az egészen át, a szemüvegemmel sem látom. Valóban nem az én szégyenem, hogy csak rámászva tudnám elolvasni (ha megtalálnám), én is hagytam már ott dolgokat. UPDATE: ha lehetőségem van rá, mindig átböngészem a kódot is. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.12.16. 19:03:57

@SchLady:

"Szeretem akkor megvenni a dolgokat, amikor fogytán vannak, vagy amikor szükségem van rájuk."

Jó neked. Én csóró vagyok, én akkor veszem meg az árut, amikor olcsóbb, de akkor annyit, hogy elég legyen a legközelebbi akcióig. Pl. 15-20 kg csirkemellfilét, amikor csak 1300Ft kilója. A fagyasztó nagy, bőven elfér benne, és mindegy, hogy üresen vagy tele jár.