A kevesebb az új több

Csak egyszerűen!

Csak egyszerűen!

Tulajdonképpen hol kezdődik a pénzügyi tudatosság?

2015. január 23. - Hujber Tünde

A boltban a pénztárosnő lehúzza a vonalkódot, és közli, hogy 225 ft lesz. Fizetek, majd a pénztárosnő letépi a gépről a blokkot, és ugyanazzal az elegáns mozdulattal bedobja a lábánál lévő kukába.

- Elnézést, kérném szépen a blokkot! - szólok.
- De már kidobtam, és nem tudom, melyik volt.
- A 225 forintos, biztosan a legtetején van.
- Senki nem szokta kérni! - és utálkozva lehajol és keresi a blokkot.
- Igen, gondolom ezért dobja bele rögtön a szemetesbe. Én viszont mindig mindenhol kérem.

A blokkom meglett, megköszöntem, elraktam. Képes voltam egy 225 forintos blokkon rugózni? Képes.

Szerintem ugyanis a pénzügyi tudatosság itt kezdődik. Nem ott, hogy hogyan kezeljük a (nemlétező) megtakarításainkat, hogy hogyan vegyünk államkincstárjegyet, hogy hogyan forexezzünk. Amíg ott tart az ország, hogy megdöbbentő ritkaságszámba megy, ha valaki elrakja a blokkot, addig nem az a fontos, hogy tudjuk-e, hogyan kell kamatos kamatot számolni.

Számomra nagyon furcsa, hogy az ország lakosságának nagy része fütyül rá, hogy mikor, hol és mennyit költ. Mintha vasvillával szórnák be az ablakán a pénzt. Akár 225 forintos, akár 22 500 forintos blokkokat is otthagynak a pénztáraknál. De minek is tennék el, ha úgysem használnák semmire? A háztartási kiadásokat nem vezetik, ennél fogva nem is tervezik. Csoda, hogy aztán mindenre hitelt kell felvenni, még egy 25 000 forintos fényképezőgépre is, de legalábbis szívesen igénybe vesszük a részletfizetést?

Külön említésre méltó, hogy míg a politikusoknál megköveteljük a pontos könyvelést és az átláthatóságot, addig a saját könyvelésünk és a saját pénzügyeink átláthatósága nem fontos. De ha magánemberként nem tesszük, akkor a politikustól miért várjuk el? Ne azt várd, hogy a politikus mutasson példát neked, mutass te példát őneki, és neveld úgy a gyereked, hogy amikor ő lesz politikus, neki magától értetődő legyen a pontos könyvelés, átláthatóság és elszámolás!

Hogy én mit csinálok a blokkal, ha már ennyire ragaszkodom ahhoz, hogy odaadják?

Berakom a pénztárcámba, és hétvégén, amikor rendet rakok benne, előveszem őket, kinyitom a sima, mezei excelben vezetett háztartási naplóm, és beviszem az adatokat arról a néhány blokkról, ami hét közben összegyűlt, aztán mehetnek a kukába - kivéve, ha el kell rakni a garancia miatt. Az egész művelet nem vesz többet igénybe hetente 15 percnél, és ebben már a költéseim elemzésére szánt idő is benne van. Nekem megér ennyi időt a pénzügyi tudatosság és átláthatóság.

Neked miért nem éri meg?

(A tavaly karácsony előtt írt költségvetés-tervező sorozatomat itt találod)

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszeruen.blog.hu/api/trackback/id/tr46946109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zila5 2015.01.23. 19:34:15

Én azért kérem el a blokkot, hogy biztosan szelektív hulladékgyűjtőbe kerüljön. :D

mókás munkás 2015.01.23. 19:45:32

Én sosem gyűjtöm a blokkokat hanem mindenhol bankkártyával fizetek és azonnal megtudom mennyi az egyenlegem.De ehhez előre eltervezett kiadás szükséges és ezek közé tesszük a megtakarítást is.Szegényen nőttem fel én és a feleségem is.Én otthon tanultam hogy miként kell a pénzt beosztani.Bár mi négyfős családban élünk, az egy főre eső bevételünk a hivatalos létminimum( úgy tudom hogy fejenként 83000ft.)alatt a bevételünk.De sosem voltunk pénzzavarban,évente nyaralni megyünk( nem a Bahamákra)és gond és hitel nélkül meg tudunk vásárolni bármit amire szükségünk van.Nem az a baj hogy kicsik a jövedelmek hanem az hogy nem törődünk a pénzügyeinkkel.Egyébként a cikk nagyon találó.

pushup 2015.01.23. 20:10:24

most csak erre:
"Külön említésre méltó, hogy míg a politikusoknál megköveteljük a pontos könyvelést és az átláthatóságot, addig a saját könyvelésünk és a saját pénzügyeink átláthatósága nem fontos. De ha magánemberként nem tesszük, akkor a politikustól miért várjuk el?"

mert ugye mindketten (már a politikus is,meg én is) ugyanazt a pénzt költjük,amit én kerestem meg. ezért én számon kérhetem őt, de engem más ugye milyen alapon?

Shoyu 2015.01.23. 20:41:26

Nem szívesen és nem is szoktam ilyet írni bloggernek, de irgalmatlan nagy hülye lehetsz, hogyha azt hiszed, hogy majd a kis blokkocskád fog helyrehozni pénzügyileg, amit kikotortattál a pénztárossal (szerintem merő hatalomvágyból, bár ez most nem idetartozik). Kezdjük ott, hogy egy kicsit is értelmes ember ha már vezetni akarja a kiadásait, fogja az okostelefonját és beírja, hogy "x bolt 225 Ft" és nem a blokkokat gyűjti. A blokk akkor kell, ha valami olyat veszel, ami értékes, vagy olyan boltba is mész még aznap, ahol árulnak hasonló terméket. Másra nem nagyon kell az átlagembernek. Mellesleg hétvégére hány tonna blokk jön össze a pénztárcádban? Mire napokra lebontod már megvolt a 15 perc. Szóval időgazdálkodás szempontjából is hülyeség amit csinálsz és ráadásul még más embereknek is ezt javaslod, inkább ezzel van itt a gond. A politikus eszmefuttatásodra inkább nem is mondok semmit, fussál neki még egyszer a gondolatmenetnek, hogy kinek is kell példát mutatni és ki az aki tud, mert mondjuk rá figyelnek néhány millióan, rád meg akárhány blokkot is gyűjtesz be, azért olyan sokan nem fognak, mivel nem vagy közszereplő, vagy politikus.

NGabor 2015.01.23. 20:49:25

A napi menü x forint. Szép kártyával kifizetem. X*5 höz nem kell blokk. Vagy máris pénzügyi analfabéta vagyok?

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.01.23. 21:02:08

@Shoyu:

A blokkot el KELL kérni, mert ha a pénztár után, a pakolásnál veszed észre, hogy átbactak, akkor csak a blokkal mehetsz vissza reklamálni.

R2D2 & C3PO 2015.01.23. 23:33:15

Nekem nem 15 perc, ha elemzem is...

Illetve a sima nyugtára azon nyomban rá kell írni, mert különben a gyűjtő 1 - 100 Ft, 20* tételeket soha nem fogom elemezni...

De egyébként nem itt kezdődik a tudatosság, hanem ott, hogy megtervezem, mire és mennyit akarok költeni és ehhez tartom magam. Ezen belül kp és számlapénz. Szerintem ezután jön a nyugta elrakás.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.24. 00:21:18

"a politikusoknál megköveteljük a pontos könyvelést"
Elméletileg igen, gyakorlatilag nincs számonkérés.

A blokkot én is mindig elteszem, ezzel is kevésbé csalja az áfát és legalább a szelektívbe dobom ki. Egyébként mindenhol bankkártyával fizetek, ahol lehet és tudom, hogy mire mennyit költök.

Amusing 2015.01.24. 07:29:27

Én ha napi 5-6 helynél többre nem megyek vásárolni képes vagyok megjegyezni ennyi számot.... Lehet benne van a hiba, Sőőt a feleségem is képes fejben tartani pár számot

Ez az egész arra jó, hogy működjön a besúgó rendszer.... Miért is fáj nekem, ha esetleg a boltos nem üti be a 200 Ft-ot? Igen egy szép jó világban fontos lenne, hisz az megy a kórházba, bölcsibe, stb.... de itt???? többet tudjanak lopni a szarháziak? (érvényes, fityesz, mszp, mind !

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.01.24. 08:00:13

Nagyon érdekes kommenteket írtatok, ezért reagálni is fogok rá egy külön posztban.

(Azért jöhetnek még újabb kommentek is.)

Anticommunist Hungarus 2015.01.24. 08:01:39

@Online Távmunkás: Igen, ha lenne gyakorlatban is számonkérés, akkor az Andrássy baloldalán a maszoposok (+DK+PM+Együtt+...), a jobboldalán pedig a Fideszesek lógnának.

Anticommunist Hungarus 2015.01.24. 08:05:52

Egyébként nem értem, hogy ennyire nem jött át a lényeg. Nem a blokkról szól ez a poszt, hanem a tudatosságról. Pénzügyekben is. S igen, tervezni kell, de minden tervezéshez a múltbeli adatokat (is) használják, arra meg jó a blokkgyűjtögetés + rezsiszámlák. Ebből tudod meg mennyit költesz. Egyszer megnéztem egy hétvégi bevásárlás, mi az amit felesleges lenne megvenni, j pár ezerrel olcsóbb lenne a cehk. Teoretikus: ha ez minden minden vásárló megtenné egy hónapban minden hétvégén, a kereskedelem, főleg a multik bevétele nagyot esne. Plusz az adóbevétel is, már amit itthon hagynak.
Ezért sem érdeke a rendszernek, hogy pénzügyileg tudatos állampolgárokat neveljen.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2015.01.24. 09:15:25

Időpocséklás. Ahogy a post megírása és elolvasása is az volt.

maguborka 2015.01.24. 09:53:44

Az hogy vezeted a költésed az OK. Rendben - igen tudatosság ez nem kérdés.
Az, hogy 2003 óta (internet, meg okos telefonok... nem találtál jobb módszert erre?? ... de ez is egyéni megoldás. bár kőtáblán lehet jobb lenne, mert ha lefagy a windows elvesznek az adatok..

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2015.01.24. 10:15:29

@Hujber Tünde: nem akartam, de ha már szépen megkértél: aki azt gondolja, hogy a 225 forintos blokk elkérésénél kezdődik a pénzügyi tudatosság, az szimplán hülye. inkább nézz után, van-e olyan, hogy államkincstárjegy.

studkell2 2015.01.24. 11:53:03

"Én ha napi 5-6 helynél többre nem megyek vásárolni képes vagyok megjegyezni ennyi számot.... Lehet benne van a hiba, Sőőt a feleségem is képes fejben tartani pár számot" - Amusing

És egy hét után is emlékszel a napi költéseidre? Vagy egy hónap után? Mert akkor Te és a feleséged valami fejszámolóművész lehet. Pont az ilyen piszlicsáré költéseket lehet megfogni azzal, ha a héten egyszer összesíted egy Excel táblázatban. Netbank és okostelefon nem jó, ott csak a költés látszik (ráadásul csak fél évre tud visszamenni a netes számlatörténet, hogy lesz ebből éves terv?), az hogy arányaiban mennyi hülyeségre költöttél, nem.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.24. 12:00:28

Haver,ha neked számítógép kell a pénzügyeid kezeléséhez,akkor vagy nagyon hülye vagy,vagy nagyon sok pénzed van!:))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.01.24. 12:12:23

Nyugtát ha el is rakom,ha összegyűlik kidobom.
Amikor volt még az az icike -picike kis pénzecském az állampapírban meg valutában volt.
Na most hogy tudatos vagyok e,nem tudom.:))

Shoyu 2015.01.24. 12:37:20

@beszélő majom: nem igazán értem, hogy tudnak átverni, főleg egy 225 forintos tételnél, ha át tudnak, az megint csak a te hibád, max. 2-3 dolgot lehet ennyi pénzért venni, ha ennyit sem tudsz észben tartani, akkor ne a pénzügyi tudatosságodat fejleszd, hanem a memóriádat.
@Hujber Tünde: az ilyen piszlicsáré kiadások felírása nem pénzügyi tudatosság, hanem szimpla időrabló tevékenység. Kipróbáltam én is, utána nagy izgalmak közepette végig tudtam követni, hogy adott héten vettem egy csomag rágót, meg 3-szor egy csésze kávét, aztán arra is rájöttem, hogy "na és akkor mi van, ha én ezeket megvettem", lemondhattam volna róla, igaz, akkor most egy ezressel több lenne a zsebemben, de valahogy soha nem voltam az a sőher típus, aki inkább büdös szájjal mászkál, csak azért, hogy megspórolja a 200 forintos rágót. Innentől kezdve az írogatást sem éreztem szükségesnek. Ennek ellenére vezetem én is a "háztartási naplót" az alapok vannak csak benne, rezsi, nagybevásárlás, ilyenek, de az sem változtatott semmit az anyagi jólétemen. Ráadásul, ami még meredekebb, a nagy volumenű kiadásoknál sem láttam hasznát, a pénzügyi kiadások vezetésének, vezettem persze szépen, lakásokat vettem, felújítottam, milliós összegekről van szó, de még ott sem bizonyosodott be, hogy értelme lenne, mindent felírni. Az előzetes tervezésnek több értelme van és a gondolkodásnak, magyarul ha csempét kell venned, akkor nézd meg az akciósat, de a minőséget is, stb. A számlák befizetéséről szóló igazolásokat, garanciákat, blokkal viszont nemcsak érdemes, hanem nagyon fontos is gondosan megőrizni. Egyébként nem tartom magam pénzügyi zseninek, de nem is írok a díványra, hasznos tippeket elfogadnék és nem akarlak megbántani Tünde, de szerintem te sem vagy pénzügyi szakember és ettől a tanácsodtól senki nem lesz gazdagabb.

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2015.01.24. 13:09:11

Csináltam én is többször ezt a táblázatos dolgot (most is). Abban tényleg hasznos, hogy látod mennyi pénzt baszol el felesleges dolgokra (éves szinten csúnya számok jönnek ki árra és mennyiségre vonatkozóan is pl. csokiból :D)

De azért okosabb nem lettem tőle sose, az ember tisztában van azzal, mi mennyibe kerül,, ill. hogy mik teszik ki a költségvetés nagyobb részét (lakhatás, közlekedés, kaja).

És hogy reagáljak a címre is: a pénzügyi tudatosság szerintem ott kezdődik, hogy nem költesz többet, mint amennyid van :)

SchLady 2015.01.24. 16:38:02

@zila5: Dettó ugyanez! :D Legtöbbször csak a szelektív kukába kerül, de emellett, ha egy hónapban minden frissre vetek egy pillantást, nagyjából megvan, mi mennyibe kerül. Bár úgy vélem, manapság már a legtöbb /vagy mindegyik/ nagy multi odafigyel a szelektív gyűjtésre, nekem is az a megnyugtatóbb, ha tudom, hogy a szelektív konténerbe kerül a többi papírral együtt. :)

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.01.24. 16:45:33

@Shoyu:

Ezek szerint te azok közé tartozol, akik észre se veszik, amikor átverik őket :)

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2015.01.24. 17:11:09

Nagyon irritálóan kioktató a stílusod, blogger.
Általában el szoktam tenni a blokkokat, mivel szinte mindig odaadják. Aztán itthon kiselejtezem.
Nagyjából tudom, mennyit költök, ez megy a nélkül is, hogy minden apróságot - pl. egy tábla Milkacsoki árát - is nyilvántartsam. Ennyi elég, attól, hogy nem tudom fillérre pontosan, még nem száll el a "költségvetés".
A politikus példád ott rossz, hogy azok elvileg a mi pénzünket költik, tehát illene pontosan elszámolniuk vele...

zila5 2015.01.24. 20:28:18

@SchLady: Igen, én is úgy tudom, hogy a multik odafigyelnek, azt persze nem hiszem, hogy a pénztáros külön szemetesbe gyűjtögetné az otthagyott blokkokat. Pénzügyileg én azt a rendkívül érdekes dolgot figyeltem meg egyébként, hogy minden hónapban pontosan ugyanannyi a kiadásom, mint a bevételem. Azon még sose gondolkodtam, hogy ez most tudatosan történik vagy tudatalattosan. :D

Shoyu 2015.01.24. 20:40:51

@beszélő majom: Ki tudja, még az is lehet...........de esetleg annak is fenn állhat a lehetősége, hogy hülyeségekre nem költök, csak ritkán és olyankor is tisztában vagyok a ténnyel, hogy ezt az összeget most nem a legfontosabb dolgokra költöttem el, illetve tudom, hogy bármit, amit megveszek a boltban (vagy máshol) pénzbe kerül. Ezek az alapok kellenek ahhoz, hogy megspórold mindennek a felírását. Természetesen ha valaki egyfolytában baromságokat vesz, az írjon fel mindent, hogy lássa hol folyik el a pénze, én tudom enélkül is. Ettől függetlenül persze írja nyugodtan akinek kedve és főleg ideje van erre, csak mint módszer nem válik be, ez van. Attól nem lesz több pénzed, ha excel táblákba, appokba, vagy kockás füzetbe felírod, hogy mire költötted el a pénzed. Pénzügyileg tudatos sokkal inkább akkor leszel, ha nem költöd el az összes pénzed, hanem félre raksz belőle, igyekszel takarékoskodni, stb. De igazából a posztban valóban az a kiborító, hogy úgy van előadva, mintha a legnagyobb pénzügyi tervezős tippet kapnánk, illetve az a bizonyos mutassunk példát a politikusoknak rész.

Irbisz 2015.02.06. 08:37:02

Ha valaki gondolkodva, tudatosan vásárol, nem a médiából sugallt, "Vedd meg most a legújabb/legjobb/legleg akármit!" mintát követi, akkor számára ez nem értékteremtő tevékenység, hanem felesleges adminisztárció és bürokrácia - azaz veszteség :)
Persze aki a példában szereplő 25 000 Ft-os fényképezőgépet is csak hitelre tudja megvenni, annak természetesen bármilyen, a pénz beosztását segítő módszer hasznos lehet, ez is, de feltehetőleg nem is felel meg a tudatos vásárló fogalmának.
Pl. aki nagyzolásból?, menőzésből? beül ebéd után 6-800 Ft-os kávécskát szürcsölgetni, miközben jövedelme alapján 200-at sem adhatna ki rá (és 2 emelettel feljebb az osztályon van ingyen kávé is), az kétlem hogy a háztartási naplója adatait elemezve elgondolkodna ezen, mert ez neki életérzés, érzelmi-szociális, nem pedig racionális kategória.
ja, nem mellesleg azzal foglalkozik mint te, tehát tudhatná h. ez színtiszta pazarlás (belül lehet hogy tudja is).
Mivel a személyiségnek ebben döntő szerepe van, és nála az érzelmi oldal erősen domináns, az a viselkedés és látásmód ami a bizniszben igen jellemző rá, azt a mindennapokban nem tud vagy nem akar megvalósítani.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.02.06. 12:03:36

@Irbisz: Van, hogy az ember személyisége változik. Van, hogy tudatosan változtatni akar. Van, hogy tudatosan megváltozott, de fél a visszacsúszástól. Az ilyen esetekben jól jön az adminisztráció. Ha eddig 800 ft-os kávécskát szürcsöltél, de szeretnél lemondani róla, érdemes lehet felírni, hogy mennyi is ment el eddig az ilyen kávécskákra - talán könnyebb lesz lemondani, ha látod a papíron fehéren-feketén. Ha van egy célod (pl. lakást akarsz venni, tanfolyamra akarsz menni), segíthet, ha rendszeresen vezeted a kiadásaid, hogy lásd, hol tudnál pénzt megtakarítani a céljaid eléréséhez.

Sokan beleesnek abba a hiába, hogy azt gondolják, hogy az a 200 ft nem számít semmit a lakásvásárláshoz vezető úton. Igen, egyszeri 200 ft nem számít. Viszont naponta, vagy naponta többször 200 forint már számít.

Egyébként az sem baj, ha valaki érzelmi alapon dönt a 800 ft-os kávé mellett. Baj akkor van, ha utána tőlem kér kölcsön parizeres zsömlére, mert nem adok. :) /Ó, igen, én ilyen szőrös szívű vagyok/

Irbisz 2015.02.06. 15:14:00

Először a változási igénynek kell megjelennie. Ha ez megvan, a gondolkodásmód is megváltozik, akkor ez hasznos eszköz lehet.
Ha a cél kitűzése segíti a motivációt, akkor hajrá, ez ne legyen akadály :)
A sok kicsi sokra megy elv megértéséhez (és alkalmazásához) ugyan szerintem felesleges excel, app v. épp táblázatos összegzés, de ha valakinek kell ez a mankó, akkor persze, tegye csak ezt.
Viszont akinek a gondolkodásmódjának ez része, nem konzumidióta, megnézi mit mikor és hol vesz (magyarul tudatos fogyasztó) akkor hetente rögeszmésen minden 28 ft-os tételt felírogatni, pivotot készíteni és elemezgetni a költségstruktúrát, annál ez felesleges tevékenység, stílszerűen szólva túlfeldolgozás.
én ezt pl. nálad egyértelműen adminisztrációs veszteségnek, feleslegesen elkészített "riportnak" tartom :)
te nyilván nem, mert csinálod, de engem érdekelne melyek azok a kézzelfogható eredmények, amelyeket ennek köszönhetsz?
(nem általánosságok, elvek szintjén, mert az világos és érthető)

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.02.06. 18:15:54

@Irbisz: Az a jó blogírásban, hogy soha nincs olyan befejezése, utolsó fejezete, mint egy könyvnek, bármikor szabadon bővíthető. Így arról is lesz írás, miben segített a "28 forintok" írása nekem.
süti beállítások módosítása